سرهنگ معمر قذافی، رهبر فراری ليبی در يک پيام صوتی گفته همچنان در ليبی به‌سر می‌برد.

به گزارش شبکه الجزيره، قذافی در اين پيام صوتی که روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱ (۲۱ شهريور ۱۳۹۰) از شبکه «الرای» سوريه پخش شد، گفت: «ملت ليبی راهی جز شکست شورشيان و نجات انقلاب ندارد.»
قذافی افزود ليبی را «تسليم استعمارگران» نخواهيم کرد و بايد با «مبارزه» به اين شورش «پايان داد.»
يورونيوز نيز گزارش داده ميشان جبوری، صاحب شبکه تلويزيونی «الرای» روز دوشنبه ضمن خواندن متنی به نقل از قذافی، به بينندگان خود گفت: «ظهور قذافی در تلويزيون از نظر امنيتی ممکن نيست.»
قذافی از هنگام حمله مخالفانش به طرابلس، پايتخت ليبی در اوت گذشته ناپديد شده و محل پنهان شدنش نيز مشخص نيست.
چندی پیش هشام ابوحجر، فرمانده نظامی شورای ملی انتقالی ليبی به رويترز گفت گزارش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است قذافی در دهکده‌ای به نام «قوات» در جنوب ليبی باشد. اين روستا در ۹۵۰ کيلومتری طرابلس قرار دارد و حدود ۳۰۰ کيلومتر با شمال نيجر فاصله دارد.

قذافی از هنگام حمله مخالفانش به طرابلس، پايتخت ليبی در ماه اوت ناپديد شده و محل پنهان شدنش نيز مشخص نيست

با این حال هنوز مخالفان سرهنگ قذافی نتوانسته‌اند محل پنهان شدن وی را پيدا کنند. در همین حال پليس بين‌الملل (اينترپل) عليه معمر قذافی «اخطار قرمز» صادر کرده است.
با صدور اين اخطاريه، پليس تمام کشورهای جهان بايد به محض مشاهده اين افراد، آن‌ها را بازداشت کنند و به پليس بين‌الملل که در ليون فرانسه قرار دارد، تحويل دهند.
تاکنون برخی از اعضای خانواده قذافی و مسئولان پيشين دولت ليبی از اين کشور گريخته‌اند. دوشنبه ۲۹ اوت ۲۰۱۱ صفيه همسر قذافی، عايشه دخترش و پسرانش محمد و هانيبال به همراه کودکان خود از ليبی فرار کردند و وارد الجزاير شدند.
همچنين سعدی قذافی فرزند رهبر فراری ليبی که به نيجر گريخته بود، روز يکشنبه ۱۱ سپتامبر در شمال اين کشور بازداشت شد. مارو آمادو، وزير دادگستری نيجر گفته است سعدی قذافی به همراه يک کاروان از شمال نيجر وارد اين کشور شده‌اند اما ارتش نيجر اين کاروان را متوقف کرده است.
ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز گفته در پی تماس با نيجر، دولت اين کشور حضور سعدی قذافی را در نيجر تأييد کرده است.
در همين حال مصطفی عبدالجليل، رئيس شورای ملی انتقالی ليبی که به طرابلس رفته، در يک سخنرانی عمومی در ميدان شهدای اين شهر گفت: «اسلام منبع اصلی برای قانون‌گذاری در ليبی خواهد بود.»
وی افزود: «اسلام در ليبی همان اسلام ميانه‌رو است و ما هرگز اجازه نخواهيم داد که هيچ‌گونه ايدئولوژی افراطی، راست‌گرا يا چپ‌گرا در ليبی به قدرت برسد.»