وزارت دادگستری افغانستان اعلام کرد يک شهروند پاکستان که چهار ماه پيش شماری از مردم را در يک نمايندگی کابل بانک در شهر جلال‌آباد به گلوله بسته بود، اعدام شده است.

احمد فريد نجيبی، سخنگوی وزارت دادگستری افغانستان گفت که حکم اعدام زرعجم ۲۲ ساله پس از تأييد حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان زير نظر هیأتی ويژه اجرا گرديد.

مقامات قضايی همچنين تأييد کردند که يک عضو ديگر طالبان که شهروند افغانستان بود به جرم شرکت در اين رويداد، نيز اعدام شده است.

اداره امنيت ملی افغانستان نيز روز دوشنبه ۳۰ خرداد با انتشار اطلاعيه‌ای اعدام اين دو تن را تأييد کرد و گفت که اين افراد ساعت ۱۱ پيش از ظهر دوشنبه در زندان پل چرخی کابل اعدام شده‌اند.

در اين اطلاعيه گفته شده است که جسد شهروند پاکستان به سفارت اين کشور در کابل و جسد شهروند افغانستان که از ساکنان ولايت ننگرهار است به خانواده‌اش تسليم خواهد شد.

هفته گذشته دادگاه عالی افغانستان اين عضو گروه طالبان و يکی ديگر از همکاران وی را به اعدام محکوم کرد.

سومين عضو اين گروه نيز از سوی دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

زرعجم، شهروند اعدام شده پاکستانی پس از بازداشت از سوی نيروهای امنيتی افغانستان گفته بود که از به گلوله بستن مردم در بانک «لذت می‌برده است.»

روز ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ خورشيدی، گروهی از مهاجمان انتحاری عضو گروه طالبان با حمله به يک شعبه ولايتی کابل بانک در شهر جلال‌آباد مرکز ولايت ننگرهار، دست‌کم ۴۰ تن را کشتند و نزديک به ۹۰ تن را زخمی کردند.

پس از آن مقامات امنيتی افغانستان به نقل از «يکی از مهاجمان بازداشت شده اعلام کردند که او گفته است به‌خاطر اين حمله در پاکستان آموزش ديده و در آن جا به وی گفته شده که کشتن هر کسی که در اين بانک باشد مجاز است.»

پس از وقوع اين رويداد خونين، تصاويری که توسط دوربين‌های امنيتی کابل بانک ضبط شده بود در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت که در آن يکی از مهاجمان که لباس ارتش افغانستان را پوشيده بود مردم را به گلوله می‌بندد.

حامد کرزی، سپس به درخواست مردم ننگرهار از دادگاه عالی اين کشور خواست تا عوامل اين حمله را به اشد مجازات محکوم کند.