آنکارا با ايجاد يک اردوگاه پناهندگی، ۱۸۰۰ شهروند سوريه را که از کشور خود گريخته‌اند، پذيرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با ورود ۱۲۰۰ نفر ديگر از شهروندان سوريه‌ای به خاک ترکيه به دليل رفتار خشونت‌بار حکومت بشار اسد، تعداد پناهندگان اين کشور در ترکيه به ۱۸۰۰ نفر رسيد.

به همين منظور کمک‌های ترکيه با ايجاد اردوگاه پناهندگان در «يايلاداغی» واقع در منطقه «هاتای» راه‌اندازی شد.

از آغاز اعتراضات مردم در سوريه مسئوليت پناهندگان سوريه‌ای را صليب سرخ جهانی بر عهده گرفته است.

«يايلاداغی» در مرز ترکيه و سوريه واقع است و شهر جسرالشغور سوريه که در روزهای اخير صحنه درگيری‌های شديدی بود نزديک به ۴۰ کيلومتر با آن فاصله دارد.

پس از آن‌که تلويزيون دولتی سوريه اعلام کرد ۱۲۰ مأمور امنيتی در درگيری‌های روز دوشنبه ششم ژوئن در شهر جسرالشغور توسط صدها مسلح کشته شدند؛ گروه زيادی از مردم اين شهر با انتشار اين خبر، از بيم حمله نيروهای حکومتی مجبور به ترک آن شدند.

دولت ترکيه به روزنامه‌نگاران اجازه ورود به اين اردوگاه پناهندگی را نمی‌دهد و حتا کميساريای عالی پناهندگی سازمان ملل نيز برای بازرسی از اين اردوگاه دعوت نشده است

گفته می‌شود افراد باقی‌مانده در شهر در حال ساختن موانع بازرسی برای کنترل عمليات احتمالی نيروهای حکومتی هستند.

حکومت سوريه تصميم گرفته است به بهانه «کشتار ۱۲۰ مأمور امنيتی توسط افراد مسلح»، ارتش اين کشور را عازم جسرالشغور کند.

اين در حالی است که مخالفان حکومت سوريه گفته‌اند کشته شدن نيروهای امنيتی بر اثر سرپيچی برخی از نيروهای آنان از دستورات فرماندهان‌شان بوده است.

به گفته صليب سرخ در اردوگاه شش هکتاری «يايلاداغی» فعلأ نزديک به ۱۰۰ چادر برای اسکان پناهندگان سوريه‌ای بر پا شده است که ۹۰۰ چادر ديگر نيز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بر تعداد تازه‌واردان به اين اردوگاه به سرعت افزوده می‌شود در حالی که دولت ترکيه مايل نيست تجربه دشوار هجوم گسترده کردهای عراق به خاک ترکيه در سال ۱۹۹۱ را بار ديگر تجربه کند.

در اين سال نيروهای حکومت صدام حسين در شمال عراق حملات وسيعی را عليه کردهای ساکن اين کشور آغاز کردند و هزاران نفر کرد عراقی از مرز عبور کرده و وارد خاک ترکيه شدند.

ترکيه تلاش کرد تا با کمک‌های بين‌المللی به اين پناهندگان کمک کند اما ده‌ها تن از آنان بر اثر بيماری و زخم‌های خود جان باختند.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه اطمينان داد که مرزهای اين کشور به روی پناهندگان سوريه‌ای باز است.

احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه نيز اعلام کرد که در حال حاضر همه چيز «تحت کنترل» است.

با اين حال دولت ترکيه به روزنامه‌نگاران اجازه ورود به اين اردوگاه پناهندگی را نمی‌دهد و حتا کميساريای عالی پناهندگی سازمان ملل نيز برای بازرسی از اين اردوگاه دعوت نشده است.

همچنين اجازه داده نمی‌شود تا با گريختگان از مرز صحبتی شود؛ آن‌ها بلافاصله توسط نيروهای ژاندارمری ترکيه به اردوگاه منتقل می‌گردند. زخمی‌ها نيز با آمبولانس به بيمارستان‌ها برده می‌شوند.

ترکيه که اخذ رواديد را برای شهروندان سوريه لغو کرده است در موقعيت نامناسبی قرار دارد.

دولت اين کشور در سال‌های اخير روابط نزديکی با حکومت بشار اسد داشته است و از ايجاد هرج‌ومرج پس از کنار کشيدن اسد از قدرت سياسی واهمه دارد.

يکی از مخالفان حکومت سوريه که نخواست نامش فاش شود و اکنون در ترکيه به‌سر می‌برد، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «دولت ترکيه نمی‌خواهد زياد درباره آن‌چه که در سوريه می‌گذرد بگويد چون بيم از آن دارد که اسد نيروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به داخل اين کشور بريزد.»

روابط ترکيه و سوريه در دهه ۹۰ ميلادی به‌خاطر پشتيبانی حکومت سوريه از شورشيان پ‌ک‌ک که برای استقلال کردستان ترکيه با دولت مبارزه مسلحانه می‌کنند؛ به تيرگی گراييد.

همچنين روابط آنکارا و کردهای اين کشور نيز در ماه‌های اخير به‌شدت تخريب شده است.