نيروهای امنيتی سوريه بار ديگر با شليک گلوله به‌سوی تظاهرکنندگان مخالف دولت در شهرهای حمص و درعا چند نفر را کشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز نيز مخالفان جکومت سوريه در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند و نيروهای پليس اين کشور، پنج نفر، از جمله يک کودک را با شليک گلوله در شهرهای حمص، در مرکز سوريه و منطقه درعا در جنوب اين کشور کشتند.

يکی از شاهدان عينی در شهر حمص گفته است که با آتش گشودن مأموران به‌روی مردم معترض، چهار نفر که در ميان آن‌ها يک کودک ديده می‌شد کشته شده‌اند.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر گفته‌اند پنجمين نفر در اعتراضات اطراف شهر درعا کشته شده است.

فعالان حقوق بشر همچنين گزارش داده‌اند که مأموران حکومتی در شهر بانياس واقع در شمال غربی سوريه، نيز به‌روی مردم آتش گشوده‌اند اما از تلفات اين شهر هنوز گزارشی منتشر نشده است.

به گفته اين فعالان بسياری از مردان در اعتراضات امروز با نيم‌تنه لخت به خيابان‌ها آمده بودند تا ثابت کنند مسلح نيستند.

مقامات لبنانی به کميساريای عالی پناهندگی سازمان ملل در ژنو گفته‌اند که تاکنون نزديک به چهار هزار نفر از شهروندان سوريه، به‌ويژه زنان و کودکان به لبنان پناه آورده‌اند

حکومت بشار اسد در سوريه همواره اعتراضات مردم معترض را به گروه‌های مسلح هرج‌ومرج‌طلب نسبت داده‌ است که از «بيگانگان» دستور گرفته‌اند.

ده‌ها هزار نفر امروز در پاسخ به فراخوان مخالفان دولت برای آزادی و وحدت ملی در سوريه به خيابان‌ها آمدند. اين تظاهرات‌ها در حلب و دمشق، دو شهر مهم سوريه نيز برگزار شد.

در دمشق در منطقه رکن‌الدين و همچنين در دوما که در نزديکی دمشق واقع است اين اعتراضات شکل گرفت. همچنين در شهرهای حما، حمص، جبله، قاميشلی (کردنشين) و چند شهر واقع در شمال شرق اين کشور نيز گزارش‌هايی از تظاهرات مردم منتشر شده است.

رديف مصطفی، مسئول يک سازمان حقوق بشری کردستان سوريه به خبرگزاری فرانسه گفت در حومه شهر حلب، دومين شهر مهم سوريه که در شمال اين کشور قرار دارد صدها نفر از مخالفان با شعارهای «نه به خشونت، آری به گفت‌وگو» و «ما نه اسلام‌گرا هستيم و نه سلفی، ما آزادی می‌خواهيم» به خيابان‌ها آمدند.

وی افزود: «کسی شعار سرنگونی حکومت را سر نداد در حالی‌که در پس‌زمينه تظاهرات گروهی شعار “آزادی، آزادی” را به زبان کردی سر دادند.»

امروز مخالفان حکومت همه را فراخوانده بودند که پس از نماز جمعه در «جمعه آزادی» شرکت کنند.

حضور معترضان در شهرهای حلب و دمشق نيروهای حکومتی را شگفت‌زده کرد. اين دو شهر در دو ماهی که از تظاهرات‌های خيابانی عليه حکومت بشار اسد می‌گذرد، شرکت چندانی در اعتراضات نداشتند.

به گفته نهادهای غيردولتی و سازمان ملل، از آغاز اعتراضات در اواخر اسفندماه سال گذشته تاکنون حکومت سوريه دست‌کم ۸۵۰ نفر را کشته و بيش از هشت هزار نفر را بازداشت کرده است.

فشارهای حکومت سوريه به رسانه‌ها مانع از فعاليت مستقل خبرگزاری‌ها در اين کشور شده است.

همچنين خشونت‌های حکومتی موجب شده است تا گروهی از مردم سرزمين خود را ترک کنند. مقامات لبنانی به کميساريای عالی پناهندگی سازمان ملل در ژنو گفته‌اند که تاکنون نزديک به چهار هزار نفر از شهروندان سوريه، به‌ويژه زنان و کودکان به لبنان پناه آورده‌اند.

در هفته گذشته نيز ۱۴۰۰ نفر به دليل «بمباران» تل کلخ در غرب سوريه از مرز لبنان گذشته‌اند.
ارتش سوريه روز گذشته اعلام کرد که از اين شهر عقب‌نشينی کرده است.

روز گذشته باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در سخنان خود که به تحولات جهان عرب مربوط می‌شد بيشترين تأکيد را بر اوضاع سوريه داشت و اعلام نمود که بشار اسد يا بايد به سرکوب اعتراضات پايان دهد و راه تغيير دمکراتيک را در پيش گيرد و يا اين‌که «برود.»

رئيس جمهور آمريکا افزود سوريه در سرکوب اعتراضات مردم به کمک‌های ايران تکيه می‌کند و بهتر آن است که حکومت اين کشور راه گفت‌وگو را برگزيند.