حامد کرزی به نمايندگان مجلس افغانستان وعده داد، دادگاه ويژه که شکايت‌های مربوط به تقلب در انتخابات را بررسی می‌کند، هيچ نماينده‌ای را به جرم تقلب از مجلس اخراج نمی‌کند.

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، اين وعده را در ديداری که نمايندگان مجلس با وی داشتند، اعلام کرد.

احمد بهزاد، معاون دوم مجلس نمايندگان افغانستان گفت رئيس جمهور کرزی در ديداری برای نخستين بار پس از درخواست‌های مکرر نمايندگان، پذيرفته است که تغيير در نتايج انتخابات، منجر به بحران گسترده خواهد شد.

در اين ديدار نمايندگان مجلس خواهان لغو دادگاه ويژه شدند، اما کرزی به اين خواست مکرر آن‌ها پاسخ مثبت نداده است.

به گفته آقای بهزاد، رئيس جمهور کرزی روز جمعه به‌منظور پايان کشمکش‌های انتخاباتی با رئيس دادگاه عالی گفت‌وگو می‌کند و نتيجه آن را به نمايندگان ابلاغ خواهد کرد.

انتخابات مجلس نمايندگان افغانستان ۲۷ شهريورماه سال گذشته برگزار گرديد و نتايج آن سوم آذرماه، پس از حدود دو ماه «شمارش و بررسی» توسط کميسيون شکايات انتخاباتی اعلام شد.

احمد بهزاد گفت دکتر رنگين دادفر اسپنتا، مشاور امنيت ملی دولت افغانستان نيز در جلسه ديدار با حامد کرزی حضور داشته و گفته است که بروز بحران در صورت تغيير در نتايج انتخابات، اجتناب‌ناپذير است

اما دادستانی کل افغانستان، اعلام اين نتايج را به خاطر« تقلب»، زودهنگام و غيرقابل قبول خواند و پس از آن حامد کرزی با تشکيل يک دادگاه ويژه برای رسيدگی به شکايت‌های نامزدان معترض موافقت نمود.

هم‌زمان شدن آغاز به‌کار اين دادگاه با گشايش قانونی پارلمان، سبب جنجال‌های تازه ميان نامزدان پيروز با دادستانی و دادگاه ويژه شد.

اما سرانجام به‌رغم مخالفت با گشايش پارلمان در زمان معين، حامد کرزی ششم بهمن‌ماه سال گذشته با افزايش فشارهای پی‌درپی نامزدان برنده، سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان، پارلمان را افتتاح کرد.

دادگاه ويژه رسيدگی به شکايات انتخاباتی نيز اعلام کرد که با وجود گشايش پارلمان، اين دادگاه به کارش ادامه خواهد داد و به شکايات رسيده در مورد «تقلب و تخلف» در انتخابات رسيدگی خواهد شد.

اين دادگاه با وجود مخالفت نمايندگان مجلس و کميسيون مستقل انتخابات افغانستان، صندوق های رأی‌دهی را در اکثر استان‌ها، بازشماری کرده است.

در روزهای اخير نمايندگان ابراز نگرانی کرده بودند که دادگاه ويژه نتايج بازشماری آرا را در تعطيلی‌های تابستانی مجلس اعلام می‌کند.

آنان نگران اين بودند که ۸۰ تن از نمايندگان کنونی توسط دادگاه ويژه از مجلس نمايندگان اخراج شده و به‌جای ‌آنان نامزدهای معترض جايگزين خواهند شد.

آقای بهزاد گفت دکتر رنگين دادفر اسپنتا، مشاور امنيت ملی دولت افغانستان نيز در جلسه ديدار با حامد کرزی حضور داشته و گفته است که بروز بحران در صورت تغيير در نتايج انتخابات، اجتناب‌ناپذير است.

وی افزود گفته‌های آقای اسپنتا در رابطه با احتمال بروز بحران در صورت تغيير نتايج انتخابات، گام مثبتی برای پايان دادن به کشمکش‌های انتخاباتی است.

هیأت اداری مجلس نمايندگان افغانستان در ديدار با رئيس جمهور اين کشور از او خواسته است تا اعضای باقی‌مانده کابينه را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

در حال حاضر هفت وزارت، توسط سرپرست وزيران اداره می‌شود و تأخير رئيس جمهور کرزی از معرفی نامزد وزيران برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس، انتقادهای شديد نمايندگان را برانگيخته است.

آقای بهزاد در اين مورد گفت: «از زمان ايجاد دادگاه ويژه تاکنون نمايندگان سه بار برای لغو اين دادگاه رأی داده‌اند و هیأت اداری مجلس نيز تاکنون سه بار از رئيس جمهور کرزی خواسته تا به فعاليت اين دادگاه غير قانونی پايان دهد، اما رئيس جمهور با آن موافقت نکرده است.»