هما پرواز، خبرنگار ايرانی‌-آمریکایی شبکه انگليسی‌زبان الجزيره توسط مأموران امنيتی سوريه بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری آفتاب، هما (دوروثی) پرواز که برای پوشش ناآرامی‌های سوريه روز ۲۹ آوريل، قطر را به مقصد دمشق ترک کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه بين‌المللی دمشق توسط نيروهای امنيتی سوريه بازداشت شد.

سوريه در چند ماه اخير به صحنه درگيری بين نيروهای دولتی و مخالفان تبديل شده است.

برخی از سازمان‌های غير دولتی از بازداشت دست‌کم هشت هزار نفر از مخالفان حکومت سوريه از آغاز اعتراضات در اين کشور از اواخر اسفندماه سال گذشته تاکنون خبر داده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از آغاز جنبش‌ اعتراضی مردم سوریه تاکنون، ۶۰۰ شهروند اين کشور کشته شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران: اميدوارم خبر بازداشت هما پرواز صحت نداشته باشد اما در صورت صحت آن، ما از دولت سوريه تقاضا داريم به اين موضوع رسيدگی کند

بنا به این گزارش وی در اين مدت از هرگونه ارتباط با دنيای بيرون منع شده است.

سخنگوی شبکه‌ الجزيره گفته است: «ما نگران سلامتی و امنيت دوروثی هستيم و آزادی هرچه سريع‌تر او را از دولت سوريه خواستاريم.»

سازمان‌های بين‌المللی از جمله کميته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران و نيز سازمان گزارشگران بدون مرز از جمله حمايت‌کنندگان از «پويش آزادی برای هما پرواز» هستند.

پيش از اين، الجزيره از واکنش علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه ایران به بازداشت هما پرواز گزارش داده بود.

به گزارش الجزيره، صالحی در پاسخ به اين سؤال که تعهد ايران در قبال خانم پرواز چيست، اظهار داشته است: «من اميدوارم اين خبر صحت نداشته باشد اما در صورت صحت آن، ما از دولت سوريه تقاضا داريم به اين موضوع رسيدگی کند.»

هما پرواز که پدرش ايرانی و مادرش آمريکايی است، فارغ‌التحصيل رشته ژورناليسم از دانشگاه بريتيش کلمبيا و دانشگاه آريزونا است.

فعالیت برای رسانه‌های ژاپن، آمريکا و کانادا و نيز فعاليت‌های آموزشی و پژوهشی در زمينه روزنامه‌نگاری در دو دانشگاه هاروارد و کمبريج از سوابق اوست.

هما پرواز از سال ۲۰۱۰ همکاری با شبکه انگلیس‌زبان الجزيره را آغاز کرده است.