اولين دوره جايزه روزنامه‌نگاری «نيوزبان» تابستان ۱۳۹۰ در ايران برگزار می‌شود.

محمدرضا نسب عبداللهی، دبير جايزه روزنامه‌نگاری نيوزبان، امروز چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ به خبرگزاری مهر گفته است جايزه نيوزبان، ويژه ارزيابی خبرنويسی در رسانه‌های ايران برگزار می‌شود.

وی افزود: «اين جايزه به کسانی اهدا می‌شود که در سال ۸۹ بهترين خبر را از نظر اصول حرفه‌ای خبرنويسی در رسانه‌های ايران منتشر کرده‌ باشند و خبرنگاران می‌توانند با مراجعه به سايت نيوزبان www.newsbaan.com و پر کردن فرم ثبت‌نام در اين جايزه شرکت کنند.»

دبير جايزه روزنامه‌نگاری نيوزبان گفت: «هر خبرنگار تنها می‌تواند يک خبر را در جايزه شرکت دهد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار، حداکثر تا تاريخ ۱۰ خرداد است. جايزه شامل تنديس، لوح تقدير و سکه بهار آزادی خواهد بود.»

نسب‌عبداللهی افزود: در نظر داريم جايزه روزنامه‌نگاری نيوزبان را هر سال به بهترين آثار در بخش خبر اهدا کنيم البته اين جايزه در آينده بخش‌های ديگر روزنامه‌نگاری را نيز در برخواهد گرفت. اين جايزه هر سال به سه فردی که بهترين خبر را از نظر شناخت ارزش خبری و رعايت اصول خبرنويسی در سال قبل از آن در رسانه‌های ايران نوشته باشند، اهدا می‌شود.»

جايزه نيوزبان، ويژه ارزيابی خبرنويسی در رسانه‌های ايران در تابستان ۱۳۹۰ برگزار می‌شود

وی همچنين گفت: «هيئت داوران جايزه که هنوز نهايی نشده‌اند شامل سه نفر خواهد بود و هر داور، خبری را که شايسته دريافت جايزه تشخيص دهد، انتخاب و به مرحله نهايی معرفی می‌کند. سه برنده نهايی جايزه روزنامه‌نگاری نيوزبان، بر اساس تبادل‌نظر هیأت داوران از ميان خبرهای نامزد شده، انتخاب می‌شوند. البته در مرحله نهايی در هريک از رتبه‌های اول تا سوم، اگر هيئت داوران خبری را شايسته دريافت جايزه تشخيص ندهد، برنده‌ای معرفی نمی‌شود.»

دبير جايزه روزنامه نگاری نيوزبان درباره اهداف برپايی اين جايزه خصوصی گفت: «تشويق رسانه‌ها به رعايت اصول حرفه‌ای خبرنويسی و معرفی و شناسايی خبر واقعی در برابر انبوه خبرهايی که ارزش خبری ندارند مهم‌ترين اهداف ما برای برگزاری جايزه است.»

برگزاری جايزه‌های غيردولتی ادبی و روزنامه‌نگاری در ايران چند سالی است که رواج يافته است.

جايزه روزنامه‌نگاری اميد، جايزه روزنامه‌نگاری دکتر سمسار و جايزه شعر زنان خورشيد از جمله اين جايزه‌های خصوصی هستند.