محمدجواد ظریف از رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به ایران انتقاد کرد اما گفت اگر نیاز باشد درباره توافق هسته‌ای با وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو می‌کند.

محمدجواد ظریف: دیدار با رکس تیلرسون غیرممکن نیست.
محمدجواد ظریف: دیدار با رکس تیلرسون غیرممکن نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه ۱۹ فوریه / یکم اسفند در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی توافق هسته‌ای را چند جانبه خواند و گفت: «توافقات چند جانبه نمی‌توانند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرند.»

ظریف افزود: «اگر آمریکا به‌شکل یک‌جانبه تصمیم به مخالفت و کناره‌گیری از این توافق بگیرد، ایران هم گزینه‌های متعددی برای مواجهه با آن دارد.»

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود بارها توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق بد خوانده بود و از تجدیدنظر در آن سخن گفته بود. پس از روی کار آمدن ترامپ چند وزیر او بر پایبند بودن آمریکا به توافق هسته‌ای تأکید کرده و گفته بودند اجرای این توافق باید کنترل شود.

با این حال محمدجواد ظریف احتمال گفت‌وگو با آمریکا را منتفی ندانست و درباره دیدار با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور گفت که اگر گفت‌وگو درباره (اجرای) توافق هسته‌ای ضرورت یابد، چنین دیداری غیرممکن نیست.

به‌گفته ظریف اما تاکنون درخواستی برای این دیدار مطرح نشده و امکان آن نیز به‌وجود نیامده است.

پیش از این شایعاتی درباره امکان دیدار بین ظریف و تیلرسون در حاشیه این اجلاس مطرح شده ‌بود اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شنبه ۳۰ بهمن‌ماه اعلام کرد که محمد جواد ظریف با رکس تیلرسون در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیداری نخواهند داشت.

کنفرانس امنیتی مونیخ بعد از ظهر جمعه ۱۷ فوریه آغاز شد. وزاری خارجه و دفاع ۳۰ کشور جهان از جمله ایران در این اجلاس شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید: