مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی شهرستان‌های دهلران و ماهان در استان ایلام به دلیل ورود توده گرد و غبار روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه تعطیل اعلام شدند.

میزان غلظت ریزگردها در جنوب استان ایلام بسیار بیشتر از حد مجاز است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، غلظت بالای ریزگردها و کاهش شدید دید، تمام ادارات، مدارس و دانشگاه‌های شهرستان‌های مرزی ماهان و دهلران را که در جنوب استان ایلام قرار دارند، به تعطیلی کشاند.

ایلام یکی از استان‌هایی است که همراه با خوزستان و بوشهر اغلب در معرض آسیب‌های ناشی از پدیده ریزگردها قرار دارد. در سال جاری شمسی، این استان شاهد ۷۱ روز آلوده به دلیل پدیده ریزگردها بوده‌است.

علی طاهر سارایی، معاون حفاظت محیط زیست ایلام در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت که دید افقی در شهرستان دهلران به کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ متر و در مهران به کمتر از هشت‌هزار متر رسیده است.  میزان ذرات معلق یا ریزگردها در هوای این دو شهرستان بسیار بالاتر از حد مجاز و در شرایط اضطراری قرار دارد.

مرکز بهداشت استان ایلام به مردم شهرستان‌های ماهان و دهلران، به ویژه گروه‌های حساس کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و عروقی توصیه کرده که از بیرون‌رفتن غیرضروری و ورزش‌کردن در هوای آزاد خودداری کنند، ماسک تنفسی بگذارند و شیر بسیار بنوشند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، توده ریزگرد از امشب شروع به خارج‌شدن از جو می‌کند.

توده ریزگردها از اواخر شب گذشته، جمعه ۲۹ بهمن‌ماه وارد آسمان ایران شده‌است. احمد کرمی، مدیرکل ستاد بحران استان ایلام نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم» گفته‌است که منشاء این توده ریزگردها «خارجی» است. اما شماری دیگر از مقام اعلام کردند که گردوغبار اخیر منشأ داخلی دارد.

این توده عظیم هوای استان‌های بوشهر و خوزستان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در همین زمینه