باراک اوباما گفت آمريکا و متحدانش در ناتو به بررسی امکان پاسخ نظامی به خشونت‌های «غيرقابل قبول» در ليبی ادامه می‌دهند.

به گزارش آسوشيتدپرس، باراک اوباما به هنگام ديدار جوليا جيلارد، نخست‌وزير استراليا از واشنگتن، در مورد اوضاع سياسی ليبی سخن گفت.

باراک اوباما گفت: «به اطرافيان سرهنگ قذافی پيام روشنی دارم؛ “تصميم با آن‌هاست” و آن‌ها مسئول ادامه هرگونه خشونتی خواهند بود.»

اوباما قول داد واشنگتن در کنار مردم ليبی که در برابر «خشونت غيرقابل قبول» قرار گرفته‌اند، می‌ماند.
 

در حالی که امروز نيز همچون روز گذشته هواپيماهای دولت ليبی مواضع مخالفان را که در حال پيش‌روی به سوی طرابلس هستند، مورد حمله قرار دادند؛ اوباما هشدار داد معمر قذافی، رهبر ليبی و متحدانش مسئول خشونت‌ها در ليبی هستند.

رئيس جمهور آمريکا همچنين اعلام کرد تصميم گرفته است ۱۵ ميليون دلار ديگر کمک انسانی به مردم ليبی شود. پيش از اين، در ماه گذشته، آمريکا نخستين کمک خود را که معادل ۱۰ ميليون دلار بود ارسال کرده بود.

از سوی ديگر منابع ديپلماتيک بريتانيا گفته‌اند فرانسه و بريتانيا در شورای امنيت سازمان ملل در حال آماده‌سازی قطع‌نامه‌ای برای ايجاد يک منطقه ممنوع پرواز در ليبی، هستند.

يک ديپلمات بريتانيايی که نخواست نامش فاش شود تأکيد کرد که طرح چنين قطع‌نامه‌ای در زمان ضروری آماده خواهد شد اما هنوز تصميمی در مورد انتشار آن گرفته نشده است.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا نيز امروز در لندن از «همکاری تنگاتنگ با هم‌پيمانان خود به‌منظور تصويب قطع‌نامه‌ای برای ايجاد منطقه ممنوع پرواز» خبر داد.

برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه امروز تصريح کرد: «فعاليت‌های پيش‌بينی شده برای مقابله با بحران ليبی در تمامی زمينه‌های مربوطه در جريان است.»

وی افزود: «ما تمامی گزينه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهيم تا قادر باشيم بر اساس تغيير شرايط، عمل کنيم.»

امروز نيز همچون روزهای گذشته درگيری‌های شديدی ميان نيروهای طرفدار معمر قذافی و مخالفان وی گزارش شد.

نيروهای نظامی دولتی از سويی تمام تلاش خود را به خرج دادند تا مانع از پيش‌روی مخالفان به‌سوی طرابلس شوند و از سوی ديگر با توپ و تانک به شهر زاويه حمله کرده و راس لانوف را بمباران کردند.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، در آخرين تلاش ديپلماتيک خود عبدالله خطيب، وزير خارجه پيشين اردن را به‌عنوان فرستاده ويژه ليبی تعيين کرد.

روز گذشته نيز اتحاديه اروپا يک هيئت حقيقت‌ياب را به سرپرستی آگوستينو ميتسو به ليبی فرستاد تا در مورد اوضاع ليبی ارزيابی لازم را انجام دهد.