روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، بر اثر تيراندازی نيروهای پليس در کردستان عراق به سوی تجمع‌کنندگان معترض به فساد و بيکاری، يک نفر کشته و بيش از ۵۰ نفر ديگر زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار زمانه در کردستان عراق، اين تجمع به منظور حمايت از مردم مصر و تونس با صدور مجوز رسمی استانداری سليمانيه صورت گرفته بود که پس از پرتاب سنگ از جانب معترضان به سوی مقر حزب دمکرات کردستان عراق به خشونت کشيده شد.

مدير روابط عمومی اداره‌ کل بهداشت و درمان سليمانيه‌ آمار قربانيان ناآرامی‌های شهر سليمانيه‌ را يک کشته‌ و ۵۳ مجروح اعلام کرده است.

برخی از گزارش‌ها حاکی است که وضعيت جسمانی چهار تن از مجروحان وخيم است و بقيه مجروحين تحت مدوا هستند.

در اين راه‌پيمايی که از سوی چندين تشکل سياسی و مدنی انجام شد، شرکت‌کنندگان خواهان «محاکمه افراد فاسد» بودند.

هيوا احمد، مسئول کميته‌ چهار حزب دمکرات کردستان گفته است، «پس از سنگ‌پراکنی تظاهرکنندگان به‌ سوی مقر کميته‌ حزب دمکرات کردستان به‌ سوی ساختمان کميته‌ حزب دمکرات کردستان تيراندازی شد که‌ با شليک تظاهرکنندگان فهميديم توطئه‌ای در کار است.»

اين مسئول حزب دمکرات کردستان عراق جنبش تغيير را به تشويق معترضان به شعار و سنگ‌پراکنی به سوی ساختمان کميته حزب دمکرات متهم کرده است.

به‌دنبال اين رويداد نوشيروان مصطفی طی بيانيه‌ای هرگونه اعمال خشونت‌بار و «حمله به مراکز رسمی» را محکوم کرد و از مردم خواست که با احساس مسئوليت بيشتر برخورد کرده و اجازه به «اغتشاشگران» ندهند آرامش کشور را به‌هم بزنند.

جنبش تغيير در سال ۲۰۰۶ با انشعاب نوشيروان مصطفی از بنيان‌گذاران و رهبران اتحاديه ميهنی کردستان در اعتراض به آن‌چه که «فساد اصلاح‌ناپذير» در اين حزب خوانده می‌شد، تأسيس گرديد.

از سوی ديگر استانداری سليمانيه به مدت ۱۲ ساعت در سطح شهر منع رفت و آمد اعلام کرده است.

حکومت اقليم کردستان عاملان اين رويداد را «تظاهرکنندگان اغتشاشگر» دانسته که به مقر حزب دمکرات حمله کرده‌اند.

در بيانيه حکومت اقليم کردستان آمده است: «با ابراز نگرانی شديد خود از وقايع پيش آمده‌ از مردم سربلند کردستان و به‌ويژه‌ مردم مقاوم شهر سليمانيه‌ و همه‌ جريان‌های سياسی کردستان می‌خواهد که‌ با احساس مسئوليت نسبت به‌ آرام کردن اوضاع، با دولت اقليم کردستان همکاری نمايند و اجازه‌ ندهيم که‌ عده‌ای اغتشاشگر در پوشش تظاهرات و (تجمع‌های مردمی) امنيت و آرامش شهروندان را تهديد نمايند و موجب بدنامی کردستان عزيزمان شوند.»

حزب دمکرات به رياست مسعود بارزانی و اتحاديه مهينی کردستان به رياست جلال طالبانی دو حزب اصلی کردستان عراق هستند که با تشکيل ائتلاف کردستان در پارلمان کردستان دارای بيشترين کرسی هستند.

جنبش تغيير با داشتن ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی مجلس اقليم کردستان اصلی‌ترين اپوزيسيون حکومت ائتلافی اقليم کردستان به‌شمار می‌رود.

همچنين اين جنبش در انتخابات مجلس نمايندگان عراق ۲۰۱۰ به هشت کرسی دست يافت.
اين جريان خود را مدافع آزادی و دمکراسی و مخالف فساد و قبيله‌گرايی در کردستان عراق معرفی می‌کند.

روز چهارشنبه در شهر کوت در شرق عراق اعتراضاتی صورت گرفته بود که به‌علت درگيری بين نيروهای پليس و تظاهرکنندگان سه نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.

اين اعتراضات در حالی صورت می‌گيرد که موجی از راه‌پيمايی اعتراضات مردمی در طول هفته‌های گذشته چندين کشور عربی از جمله مصر، تونس، يمن ليبی و الجزاير را فرا گرفته است.