تهران از رای قانون‌گذاران واشینگتن به قانون تجدید تحریم‌های ده ساله علیه ایران – که قرار بود در پایان سال جاری خاتمه یابد – خشمگین است.

قانون‌گذاران آمریکایی از هردو حزب دمکرات و جمهوری خواه تاکید کرده‌اند که مصوبه جدید، تمدید تحریم‌هایی است که هم اکنون در واکنش به برنامه‌های موشکی ایران، حمایت تهران از گروه‌های تروریستی و نقض حقوق بشر اجرا می‌شود وربطی به برجام ندارد.

سردرگمی مقامات ایرانی نسبت به تمدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا: تقض برجام یا شکایت از آمریکا؟
روابط آمریکا و ایران همچنان پرتنش. به سوی تشنج بیشتر؟

نمونه‌هایی از واکنش‌ها در تهران

در تهران اما واکنش‌های تندی به تمدید ده ساله تحریم‌ها – که سرمایه گذاری در ایران و همین طورصنعت نفت و گاز و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی راهدف قرار داده – ابراز داشته‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: برجام نقض شود، غنی سازی به ۱۹۰ هزار سو می‌رسد. روزپنجشنبه تلویزیون دولتی از محمد جواد ظریف نقل کرد که گفته است: این تمدید « نشان از بی اعتمادی دولت ایالات متحده دارد.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «اگر آمریکا و سایرین بخواهد نقض برجام را انجام دهد دستمان باز است و همانطور که هوشمندانه وارد مذاکرات شدیم آن حساسیت و هوشیاری در ایران از همان ابتدا وجود داشت و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود پیش‌بینی‌های لازم را برای خلف وعده کرده‌اند و در اندازه‌های خودش طراحی داریم و بر اساس عمل و اقدام دیگران ورود خواهیم کرد و پاسخ مقتضی خواهیم داد.»

همچنین در مجلس ۲۶۴ نماینده با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران از سوی سنای آمریکا را محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل و سریع دولت جمهوری اسلامی در این باره شدند.

گفت‌وگو با رضا تقی زاده و حسن هاشمیان

برای بررسی و تحلیل این واکنش‌ها دربرابر تمدید قانون تحریم‌های آمریکا پرسش‌هایی را با دو کارشناس سیاسی، رضا تقی زاده در گلاسکو و حسن هاشمیان در میان گذاشته‌ایم:

  • نمایندگان مجلس در تهران تمدید تحریم‌های ده ساله آمریکا را نقض برجام توصیف کرده وتهدید کرده‌اند ایران تاسیسات هسته‌ای راکمتر از پنج ماه به همان حالت پیش از برجام برمی گرداند. این تهدید چقدر عملی است؟
  • اگر هم تاسیسات هسته‌ای به حالت پیش از برجام برگردد چه پیامدهایی خواهد داشت؟ و چه تاثیری بر حال و روز مردم ایران دارد؟
  • آیا شرکت‌های اروپایی‌ها حاضرند بدون توافق آمریکا به ایران بروند؟ چه به دست می‌آورند؟

بشنوید:

در همین زمینه