محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران حادثه فرونشست زمین در مسیر خط ۷ مترو میدان قیام را نتیجه سهل‌انگاری پیمانکاران، مشاوران طرح و شهرداری تهران دانست.

حادثه فرونشست زمین در مسیر خط ۷ مترو میدان قیام
حادثه فرونشست زمین در مسیر خط ۷ مترو میدان قیام

محسن سرخو به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت در ساخت ایستگاه مترو و حفاری تونل می‌بایست کلیه عوارض زیرسطحی، اعم از لوله‌های آب، گاز و خطوط برق شناسایی می‌شدند و مسیرهای قنوات دایر و بایر نیز قبل از آغاز عملیات ساخت، از سوی پیمانکاران و مشاوران در نظر گرفته می‌شدند.

روز شنبه ۱۷ مهر در حادثه میدان قیام تهران بر اثر فرو نشست زمین، یکی از کارگران و یک نفر از مأموران آتش‌نشانی جان خود را از دست دادند. مسئولان ابتدا اعلام کرده بودند که این حادثه سطحی است.

پیش از این دو حادثه مشابه دیگر در مناطق شهران و کیان‌شهر نیز رخ داده بود.

سرخو گفت اگر شهرداری تهران در نخستین حادثه اقدام جدی‌تری صورت داده بود «شاهد تکرار این حوادث در مسیرهای حفاری تونل‌های مترو نبودیم.»

او افزود: «با وضع موجود در تمام خطوط مترو احتمال خطر وجود دارد.»

پیش از این علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش‌های زمین، ابینه و شهرسازی فرونشست زمین در متروی قیام را با قطر تقریبی ۲۰ تا ۲۵ مترمربع اعلام کرده و گفته بود: «رشته قنات‌های قدیمی تهران در این منطقه قراردارد و خاک منطقه میدان قیام هم درصد ماسه‌ای بالایی دارد و به همین علت چسبندگی خاک ضعیف و احتمال ریزش آن بالاست که مجموع این عوامل موجب فرونشست زمین درمنطقه میدان قیام شده است.»