نمایشگاه «سخت مثل آب» شامل ۳۰ عکس از محمد شمس لنگرودی، عصر جمعه ۳ دی ماه با حضور گروهی از هنرمندان، شاعران و نویسندگان گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مناسبت شصتمین زادروز شمس لنگرودی، شاعر معاصر نمایشگاهی از پرتره‌ها و عکس‌های او با عنوان «سخت مثل آب»، عصر جمعه ۳ دی ماه با حضور گروهی از هنرمندان، شاعران و نویسندگان گشایش یافت. این عکس‌ها را علی محمد مسیحا از شمس لنگرودی گرفته و هدف عکاس این بوده که ببینده با زندگی روزانه شاعر آشنا شود. در آن میان عکس‌هایی هم از جوانی شاعر دیده می‌شود.
  

در برخی از عکس‌های این نمایشگاه، از تکنیک‌های نرم‌افزاری برای نزدیک کردن عکس به نقاشی و همچنین القای ارتباط عمیق دو دوره اخیر و قدیم زندگی این شاعر و در واقع تداوم فعالیت ادبی او استفاده شده است.
 

این نمایشگاه تا ۷ دی‌ماه، هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه «آشیان نقش و مهر» واقع در میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان ۱۸، بن بست گل محمدی، پلاک ۴ برپاست.
نگارخانه «آشیان نقش و مهر» فضای وسیعی ندارد و با این حال عده زیادی در افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرده بودند.
 

شمس لنگرودی در گفت‌وگویی كوتاه با خبرنگار ایسنا، با سپاس‌گزاری از حضور شركت‌كنندگان در این مراسم گفت: این حضور باعث دلگرمی است. آدم در خانه‌اش نشسته، كار می‌كند و در فكر بازتاب كارش نیست. یك لحظه كه این حضور را می‌بیند، باعث دلگرمی‌اش می‌شود؛ پس كار تأثیر خودش را می‌گذارد.
او در ادامه افزود: خیلی‌ها را كه آمده بودند، نمی‌شناختم و این نشان می‌دهد فركانسی ما را به هم نزدیك كرده؛ انگار ما یك جمع پراكنده‌ی پنهان هستیم كه دست در دست هم داریم كار می‌كنیم.
 

محمد شمس لنگرودی در سال ۱۳۲۹ در محله آسید عبدالله لنگرود به دنیا آمد. او دوره دبستان و دبیرستان را در لنگرود و دوره دانشگاه را در رشت گذراند.
 

شمس لنگرودی نخستین مجموعه شعرش را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد اما در دهه ۶۰ بود که به‌عنوان شاعر معرفی شد. برخی از آثار او عبارتند از: مجموعه شعرهای رفتار تشنگی، در مهتابی دنیا، خاکستر و بانو، جشن ناپیدا، قصیده لبخند چاک چاک، نت‌هایی برای بلبل چوبی، ۵۳ ترانه عاشقانه، باغبان جهنم، ملاح خیابان‌ها، توفانی پنهان شده در نسیم (گزیده شعرها با انتخاب بهاء‌الدین مرشدی) و رمان رژه بر خاک پوک. تاریخ تحلیلی شعر نو و گردباد شور جنون نیز از جمله آثار پژوهشی این شاعر و محقق به شمار می‌رود.