هفتمین جشنواره فیلم دوبی که از دوازدهم نا نوزدهم دسامبر برگزار شد به پایان رسید. موضوع این جشنواره سینمایی چالش بین سنت و تجدد بود.

به گزارش سایت جشنواره فیلم دبی هفتمین جشنواره فیلم دوبی که روز یکشنبه، دوازدهم دسامبر با نمایش فیلم «سخنرانی شاه» ساخته تام هوپر آغاز به کار کرده بود، نوزدهم دسامبر به پایان رسید. موضوع این جشنواره سینمایی تقابل سنت‌ها با دستاوردهای مدرنیته بود.

مسعود امرالله آل علی، مدیر هنری جشنواره فیلم دوبی در شب افتتاحیه گفته بود که جشنواره فیلم دوبی تلاش می‌کند سلیقه‌ همه تماشاگران و علاقمندان به سینما را تأمین کند و در همان حال با به نمایش گذاشتن فیلم‌هایی از ژانرهای گوناگون سینمایی استعدادها و سبک‌های تازه را معرفی کند.

در طی هشت روزی که جشنواره فیلم دوبی برگزار شد، ۱۵۵ فیلم از ۵۷ کشور جهان از جمله ایران در بخش‌های گوناگون به نمایش درآمد. از این میان، ۴۱ فیلم برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد و ۱۳ فیلم برای نخستین بار به نمایش بین‌المللی درآمد.
 

در هفتمین جشنواره فیلم دوبی از شون پن، بازیگر و کارگردان سرشناس آمریکایی و همچنین از سلیمان سیسه، کارگردان مالی تجلیل به عمل آمد.

کالین فرث، شون پن، ژان رنو، اد هریس، آندری کونچالفسکی، کلی بروک، اما کالفیلد، کری مولیگان، جیم استورجس، کالین فارل و پیتر ویر از مهمانان هفتمین جشنواره فیلم دوبی امسال بودند.

فیلم زیبا ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو که در جشنواره فیلم کن تحسین شده بود، از فیلم‌هایی بود که در بخش سینمای جهان در جشنواره فیلم دبی به نمایش درآمد.

در بخش سینمای امارات عربی متحده «فیلسوف»، ساخته عبدالله الکعبی همراه با فیلم‌هایی از سپیده فارسی (خانه زیر آب)، محسن عبدالوهاب (لطفا مزاحم نشوید)، ابراهیم سعیدی (ماندو)، شاهین پرهامی (مستندی به نام امین) و علیرضا داوود نژاد (مرهم) به نمایش درآمد.

سینماگران ایرانی در هفتمین جشنواره فیلم دبی حضور چشمگیری داشتند که در پايان جشنواره محسن عبدالوهاب جايزه بهترين فيلم‌نامه بخش آسيا و آفريقای جشنواره را به‌خاطر فيلم مزاحم نشويد به‌دست آورد و کبری حسن‌زاده اصفهانی، بازيگر کهنسال فيلم مرهم نيز جايزه بهترين بازيگر زن را در بخش مهر آسيا و آفريقا از آن خود کرد.
 

ریاست هیئت داوران بخش فیلم‌های عربی جشنواره نیز را میشل خلیفه، سینماگر سرشناس فلسطینی و سازنده فیلم‌هایی چون عروسی در جلیله، خاطرات حاصلخیز و داستان سه جواهر به عهده داشت.

در جشنواره فیلم دوبی طبعاً فیلم‌هایی هم از جهان عرب به نمایش گذاشته می‌شود. این جشنواره همچنین محلی است برای خریداران و پخش‌کننندگان فیلم‌های سینمایی که از میان فیلم‌های به نمایش گذاشته شده، فیلم‌هایی را بخرند و در کشورهای گوناگون جهان به نمایش عمومی بگذارند.

جشنواره فیلم دوبی روز ۱۸ دسامبر با نمایش فیلم سه بعدی علمی تخیلی میراث ترون ساخته جوزف کوسینسکی به کار خود پایان داد.
 

جشنواره فیلم دبی که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد، مهم‌ترین جشنواره سینمایی خاورمیانه به‌شمار می‌آید و مانند جشنواره فیلم تورنتو اهمیت تجاری آن بیش از اهمیت هنری‌اش ارزیابی می‌شود.