مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد که «سردیس خشایارشاه» پس از ۱۰ سال در موزه پایگاه جهانی تخت جمشید در معرض دید گردشگران قرار گرفت.

khashaiar-shah

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود رضایی منفرد روز چهارشنبه ۱۱ فروردین گفت این سردیس به همراه آثار دیگری مانند «گردنبند سنگی» به شکل عاج، گردنبند و دستبند از مهره‌های سنگی رنگی، سینی سنگی مرمت شده، بخشی از پای مجسمه انسان از سنگ مرمر، دو عدد توپی چرخ ارابه، دو سنگ لاجورد با خط هیروگلیف، نمونه‌ای از بست‌های آهنی به‌کار رفته در تخت جمشید از جمله آثاری هستند که در نوروز ۹۵ برای نخستین بار به نمایش درآمده‌اند.

به‌گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، «سردیس خشایارشاه» از سنگ مرمر سیاه ساخته شده و به دلیل ریش، کلاه و گوشواره‌ای که دارد به خشایارشاه نسبت داده شده است.

در حال حاضر ۱۵۵ شیء مربوط به این مجموعه جهانی مانند مهره‌ها، لوح‌ها، کتیبه‌های گلی در موزه تخت جمشید به نمایش درآمده است.

ساختمان موزه تخت‌جمشید قدیمی‌ترین بنای بازسازی شده ایران است که در مجموعه تخت جمشید قرار دارد و به موزه اختصاص یافته است. این موزه شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است.

مجموعه تاریخی تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد و در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.