اجرای ترانه «تا زمانی که برای تو اتفاق بیفتد» با صدای لیدی گاگا در مراسم اسکار سال ۲۰۱۶، با حضور و همراهی ۵۰ نفر بر روی صحنه که خود از آزار جنسی نجات یافته بودند، همه توجه‌ها را به خود جلب کرد. این ۵۰ نفر روی صحنه ایستادند تا دوربین‌ها روی آنها زوم کنند و پیام‌هایی را که روی بازوهایشان نوشته بودند نشان دهند. آنها نوشته بودند: «تقصیر تو نبود» یا «برای من هم اتفاق افتاده». ترانه لیدی گاگا، نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه اصلی هم یود که در فیلم مستند «زمین شکار» مورد استفاده قرار گرفته بود.

HOLLYWOOD, CA - FEBRUARY 28: Recording artist Lady Gaga (center) with sexual assault survivors backstage at the 88th Annual Academy Awards at Dolby Theatre on February 28, 2016 in Hollywood, California. (Photo by Christopher Polk/Getty Images)
بخشی از گروه ۵۰ نفره همراه لیدی گاگا

برای معرفی این ترانه، جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا به روی صخنه رفت و از همه خواست که به جنبشی که در آمریکا برای مقابله با آزار جنسی راه افتاده بپیوندند، جنبشی که خود را متعهد می‌داند در موقعیت‌های آزار جنسیتی مداخله کند و جلوی آن را بگیرد.

در پشت صحنه مراسم اسکار هم، جو بایدن با تک تک نجات‌یافتگان از آزار جنسی صحبت کرد. برخی از بازیگران مانند بری لارسون هم به پشت صحنه رفتند و با نجات یافتگان گفت‌وگو کردند.

مراسم اسکار امسال بیش از هر زمان دیگری به موضوع آزار جنسی توجه نشان داد. علاوه بر اجرای لیدی گاگا و سخنرانی بایدن، فیلم‌های «اتاق» و «اسپات لایت» هم کاندیداهای دربافت جایزه بودند. اسپات لایت که جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد، به موضوع تجاوز به کودکان در کلیساهای کاتولیک می‌پردازد.

نکته جالب درباره گروه ۵۰ نفره‌ همراه لیدی گاگا، این بود که آنها هم از میان زنان بودند و هم از میان مردان و هم افرادی که خود را با جنسیت زن و مرد معرفی نمی‌کنند. افرادی با پیشینه‌های مختلف اجتماعی، دانشجویان دانشگاه‌هایی مانند هاروارد و دانشجویان بسیار قذیمی.

برخی از کسانی که در اجرای لیدی گاگا او را همراهی کردند، اینها بودند:

کسانی که کنار پیانوی لیدی گاگا روی صحنه ایستاده بودند، آنی کلارک، سوفیا کراسک و آندره‌آ پینو بودند؛ سه زنی که گروهی به نام «به تجاوز پایان دهید» راه انداحتند و داستان آنها در فیلم زمین شکار به نمایش گذاشته شد. این گروه کمک کرد تا مجموعه‌ای از کایت‌ها درباره آزار جنسی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها ثبت شود.

88th Academy Awards - Show

آری موستفو، یک نجات یافته از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود که در مستند دیگری درباره تجاوز در دانشگاه‌ها به نام «اینجا اتفاق می‌افتد» حضور داشت. مرستف آزار جنسی را به اداره امنیت عمومی دانشگاه کالیفزنیای جنوبی گزارش کرد اما کارمند این اداره به او گفت از آنجا که فرد آزارگر به او به ارگاسم نرسیده، مورد او آزار جنسی به حساب نمی‌آید.

ناستاسیا اشمیت و لئا روثو، دو نجات یافته‌ای بودند که هر دو هنگام تحصیل در کالج دورتموند مورد آزار قرار گرفته بودند. آنها سپس گروهی از فعالان مدنی را تشکل دادند و کتابی درباره سکسوالسته جوانان نوشتند که «هزاره آموزش جنسی» نام دارد.

ویدئویی از اجرای لیدی گاگا

 برای دیدن اصل مطلب اینجا را کلیک کنید.