روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد که پخش برنامه «فیتیله» که از برنامه‌های قدیمی و پربیننده مربوط به کودکان در تلویزیون ایران به شمار می‌آید به دلیل «توهین به آذری‌زبانان» متوقف شد.

fitileh

به گزارش خبرگزاری مهر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بابت برنامه روز جمعه ۱۵ آبان «فیتیله» از آذری‌زبانان عذرخواهی کرده و گفت که مسئولان این برنامه توبیخ و برکنار شده‌اند.

در یکی از نمایش‌های برنامه فیتیله «پدر و پسر آذری زبانی قصد ترک زودهنگام هتل را داشتند و علت آن را نیز به صورت دست و پا شکسته و هم ترکی و هم فارسی بوی بدی اعلام می‌کنند که از اتاق آن‌ها استشمام می‌شود. مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر آذری زبان، به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده و این بوی بد نیز از دهان این کودک پخش می‌شود.»

کمال الدین پیرموذن و مسعود پزشکیان دو تن از نمایندگان مجلس ایران پخش چنین برنامه‌ای را «توهین‌آمیز» دانسته و آن «محکوم» کرده‌اند.

در سال‌های اخیر عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقلیت‌ها و قومیت‌ها، اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.

سال ۹۲ نیز پخش سریال تلویزیونی «سریال کهن» از تلویزیون ایران با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد. معترضان بر این باور بودند که این سریال به «بختیاری‌ها و قوم لر» توهین کرده است. به دنبال این اعتراضات، پخش سریال متوقف شد.