دیوان عالی کشور عربستان سعودی حکم ۱۰ سال زندان و تحمل یک‌هزار ضربه شلاق رائف بدوی، وبلاگ‌نویس زندانی را تأیید کرد.

رائف بدوی، وبلاگ‌نویسی که به اتهام توهین به اسلام در عربستان سعودی محکوم به زندان و شلاق شده است
رائف بدوی، وبلاگ‌نویسی که به اتهام توهین به اسلام در عربستان سعودی محکوم به زندان و شلاق شده است

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، انصاف حیدر، همسر رائف بدوی روز یکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خردادماه ضمن اعلام این خبر گفت این تصمیمی «غیرقابل فسخ» است.

انصاف حیدر که در کانادا ساکن است گفت از این حکم که سه ماه پس از درخواست تجدیدنظر صادرشده، «شگفت‌زده» شده است.

او اظهار امیدواری کرد که با آغاز ماه رمضان و با روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان عفو عمومی شامل حال زندانیان عقیدتی، از جمله همسرش، شود.

در بهمن‌ماه سال گذشته (ژانویه سال جاری) ملک سلمان ۷۹ ساله پس از مرگ برادر ۹۰ ساله‌اش، ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان شد.

رائف بدوی از سال ۲۰۰۸ وبلاگی راه‌اندازی کرد تا در آن از یک جامعه سکولار آزاد دفاع کند. او در سال ۲۰۱۲ به اتهام ارتداد، توهین به شخصیت‌های مذهبی، توهین به دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، راه‌اندازی وب‌سایت برای ایجاد بحث پیرامون وهابیت، تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن امنیت عمومی به ۱۰ سال زندان و تحمل یک‌هزار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جریمه نقدی‌ معادل ۲۶۷ هزار دلار محکوم شد.

برای اجرای حکم شلاق دادگاه دستور داد که تا پایان هزار ضربه شلاق هر هفته ۵۰ ضربه اجرا شود. ۵۰ ضربه نخست در ۹ ژانویه سال جاری میلادی اجرا شد اما پس از آن به دلیل وضعیت جسمانی او این حکم به تعویق افتاد.

وضعيت رائف بدوی در سراسر جهان بازتاب یافت و محکوم شد. سازمان ملل متحد محکومیت او را «بی‌رحمانه و غيرانسانی» خواند و آزادی او بارها توسط سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل خواسته شد.