هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران به رياست عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه صبح روز پنج‌شنبه ۴ ژوئن / ۱۴ خردادماه وارد وين شد تا ششمين دور از گفت‌وگوها برای نگارش پيش‌نويس متن توافق نهایی را آغاز کند.

عباس عراقچی در مورد بازرسی از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران گفت این دسترسی‌ها به‌شکل «مدیریت‌شده» خواهد بود.
عباس عراقچی در مورد بازرسی از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران گفت این دسترسی‌ها به‌شکل «مدیریت‌شده» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) عراقچی روز پنج‌شنبه گفت: «پيشرفت‌های زيادی در خصوص متن نهايی به دست آمده است اما همچنان کار سخت و دشواری در پيش رو داريم.»

عراقچی افزود: «چند هفته وقت داريم و اميدوار هستيم که بتوانيم در موعد مقرر و يا حتی زودتر اين کار سخت و پيچيده را انجام دهيم.»

عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، دیگر معاون وزير امور خارجه ايران، هيأت‌های مذاکره‌کننده کشورهای  ۱+۵ و هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه در هتل کوبورگ وين مذاکرات را از سر خواهند گرفت.

عباس عراقچی در مورد بازرسی از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران گفت این دسترسی‌ها به‌شکل «مدیریت‌شده» خواهد بود و از نظر ایران به معنای بازديد و يا بازرسی نيست.

در هفته‌های اخیر بر سر بازرسی از تأسیسات نظامی ایران بحث‌های پرتنشی میان مخالفان و موافقان مذاکرات هسته‌ای در ایران درگرفت و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت اجازه نخواهد داد از مراکز نظامی ایران بازرسی شود. مقامات نظامی ایران نیز تهدید کردند که در صورت چنین اقدامی پاسخ شدیدی خواهند داد.

عراقچی گفت ایران بازرسی و بازديد از مراکز نظامی و مراکز غيرنظامی را قبول نمی‌کند. او افزود: «آن‌چه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مديريت‌شده به اين مراکز است.»

به‌گفته معاون وزیر امور خارجه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در اين‌باره بحث‌ها ادامه دارد.

دور تازه مذاکرات در حالی در وين آغاز می‌شود که وزيران خارجه ايران و آمريکا به‌تازگی در ژنو در رابطه با برخی اختلاف نظرها و موانع نگارش متن توافق با يکديگر گفت‌وگو کردند.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان تا روز شنبه ۶ ژوئن / ۱۶ خردادماه ادامه خواهد داشت.