سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که حکومت بشار اسد با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای غیرنظامیان را می‌کشد. عفو بین‌الملل مخالفان اسد را نیز به جنایت جنگی متهم کرد.

عفو بین‌الملل: در کل سوریه از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به‌دلیل استفاده از بمب‌های بشکه‌ای کشته شده‌اند.
عفو بین‌الملل: در کل سوریه از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به‌دلیل استفاده از بمب‌های بشکه‌ای کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود با عنوان «مرگ در همه جا: جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در حلب»، نوشته است که استفاده رژیم اسد از بمب‌های بشکه‌‌ای به‌ویژه در حلب تکرار شده و از ماه ژانویه ۲۰۱۴ بیش از سه هزار نفر در چنین حملاتی کشته شده‌اند.

بنا به این گزارش در کل سوریه از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به‌دلیل استفاده از این سلاح کشته شده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر دولت سوریه را متهم ساخته که «به عمد و به‌شکل برنامه‌ریزی شده» به غیرنظامیان حمله می‌کند و بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها و مساجد را بمباران می‌کند.

بسیاری از نهادهای دولتی در حال حاضر عملیات خود را از پناهگاه‌های حفاظت شده و زیرزمین‌ها انجام می‌دهند. مدت زمان، میزان و شدت حملات شکلی از «مجازات جمعی» مردم حلب را نشان می‌دهند که به اعتقاد عفو بین‌الملل «یک جنایت جنگی است.»

بشار اسد تاکنون استفاده ارتش خود از بمب‌های بشکه‌‌ای را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر عفو بین‌الملل نیروهای مخالف رژیم اسد را نیز متهم به جنایت جنگی کرده و گفته است از ژانویه ۲۰۱۴ این نیروها ۶۰۰ غیرنظامی ساکن حلب را با شلیک موشک و گلوله به قتل رسانده‌اند.

فیلیپ لوتر، مسئول بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «بیش از یک سال پیش سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن برای پایان دادن به نقض حقوق بشر استفاده از بمب‌های بشکه‌ای باید متوقف می‌شد.»

به‌گفته لوتر جامعه جهانی به جای آن‌که پیامدهای استفاده از بمب بشکه‌ای را پیگیری کند به «غیرنظامیان حلب پشت کرد.»

جنگ داخلی سوریه چهار سال است ادامه دارد.