بنیامین نتانیاهو، خواسته است که توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ شامل شرطی برای به رسمیت شناختن کشور اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.

netanyahu-israel

در بیانیه‌ای که نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه ۳ آوریل / ۱۴ مارس برای کابینه خود خواند، از شش قدرت بزرگ جهان خواست که هر نوع توافق هسته‌ای امضاشده با ایران، حق اسرائیل به‌عنوان یک کشور رسمی و تمامیت ارضی این کشور را به رسمیت بشناسد.

نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به قدرت‌های بزرگ جهان معامله با ایران را معامله‌ای «خطرناک» خواند و گفت: «راه سومی وجود دارد. سخت بایستید و فشار بر ایران را افزایش دهید تا معامله خوبی به‌دست آورید.»

جمهوری اسلامی ایران برخلاف سازمان ملل متحد، کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید نتانیاهو از تفاهم‌نامه لوزان

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی به منطقه جغرافیایی که مرز کشور اسرائیل مدرن است، «سرزمین‌های اشغالی» می‌گویند. اشغالی خواندن این منطقه جغرافیایی، سیاست جمهوری اسلامی ایران و تمامی گفتمان‌هایی است که به تاریخ استعماری اشغال این سرزمین‌ها توسط نیروهای نظامی بریتانیا در سال ۱۹۴۷ و تشکیل بلافاصله کشور اسرائیل پس از خروج حاکمیت بریتانیا در ۱۴ مه ۱۹۴۸ اعتراض دارند.

نتانیاهو خطاب به مذاکره‌کنندگان با ایران می‌گوید: «خواسته اسرائیل این است که در هرگونه توافق نهایی با ایران حق اسرائیل برای وجود داشتن به شکل شفاف و بدون ابهام به رسمیت شناخته شود.»

نخست وزیر اسرائیل پس از خواندن بیانیه‌اش در جلسه امنیتی ویژه‌ای که به مناسبت «تفاهم‌نامه لوزان» برگزار شده است، شرکت کرد. او در این جلسه گفته که کابینه‌اش در اسرائیل با او هم‌نظر و مخالف این معامله‌اند و این معامله با ایران را خطری بزرگ برای منطقه، جهان و بقای اسرائیل می‌دانند.

نتانیاهو تأکید کرده است هیچ مجال بحثی بر سر مسئله بقای اسرائیل نیست.

در عرصه مذاکرات صلح با فلسطین نیز، نتانیاهو در تمامی این سال‌ها خواستار به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل بوده است. این حق را سازمان آزادی‌بخش فلسطین پذیرفته است.

با این حال در مراحل بعدی مذاکرات صلح، نتانیاهو شاخص دیگری را نیز به مذاکرات اضافه کرد و از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که اسرائیل را به‌عنوان کشور «مردم یهودی» به رسمیت بشناسند. این چیزی است که تشکیلات خودگردان به آن معترض است و می‌گوید باورهای دینی نمی‌تواند مبنایی برای تشکیل یک دولت – ملت مدرن باشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، درست در زمانی که نتانیاهو بیانیه‌اش را می‌خواند به تلویزیون صداوسیما آمد و نوید این را داد که جمهوری اسلامی مایل است در رابطه با کشورهایی که با آن‌ها خصومت دارد، تنش‌زدایی کند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: پایان تنش و پایان خصومت را می‌خواهیم