کورنلیوس گورلیت، محتکر آثار هنری که نازی‌ها در دوران رایش سوم در آلمان سرقت کرده بودند، در ۸۱ سالگی، پس از یک دوره طولانی بیماری در شهر مونیخ درگذشت.

کورنلیوس گورلیت، محتکر آثار هنری مسروقه نازی‌ها
کورنلیوس گورلیت، محتکر آثار هنری مسروقه نازی‌ها

کورنلیوس گورلیت فرزند هیلدبرانت گورلیت، دلال آثار هنری بود. پدر او در سال ۱۹۳۳ با نازی‌ها وارد معامله شد و آثار هنری‌ای را که نازی‌ها به سرقت برده بودند، از آن‌ها خرید و برای پسرش به ارث گذاشت. در فوریه ۲۰۱۲ در یک آپارتمان کاملاً معمولی که به او تعلق داشت، ۱۴۰۰ اثر هنری ماندگار، از جمله آثاری از مارک شاگال، ماکس بکمن، فرانس مارک، هنری ماتیس و پابلو پیکاسو یافت شد.

پلیس آلمان در سپتامبر ۲۰۱۲ به کورنلیوس گورلیت مظنون شده بود. او در آن زمان با قطار از زوریخ به مونیخ سفر می‌کرد.

مأموران گمرک که تصور می‌کردند مالیاتش را نپرداخته، حکم تفتیش از منزل او را از دادستانی دریافت کردند. چنین بود که با حکم دادستانی به خانه او رفتند و تصادفاً گنجینه هنری مسرقه توسط نازی‌ها را در منزل او یافتند. این حادثه در جهان بازتاب رسانه‌ای بسیار گسترده‌ای داشت.

در آوریل سال جاری گورلیت به دولت آلمان اجازه داد که پیشینه آثار یافت شده را بررسی کند.

کورنلیوس گورلیت مردی بود بسیار منزوی. تا پیش از آنکه گنجینه هنری‌اش یافت شود و در رسانه‌ها خبر آن بازتاب پیدا کند، هیچکس به او توجه نداشت. بعد از کشف این گنجینه هنری، گورلیت به رسانه‌ها گفته بود: «نمی‌دانم شما از جان من چه می‌خواهید. زندگی آرامی دارم و تنها دلخوشیم در زندگی همین تابلوهاست.»

پس از مصادره این گنجینه هنری توسط دادستانی آلمان، گورلیت گفته بود: «کاش کمی صبر می‌کردید که می‌مردم، بعد این آثار را با خود می‌بردید.»