باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا گفت همه کشورهای جهان بايد به “خط قرمز” استفاده از سلاح‌های شيميايی احترام بگذارند. اوباما از هم‌پيمانان خود خواست تا در برابر “وحشیگری” در سوريه ساکت ننشينند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا و فردریک راینفلد، نخست‌وزیر سوئد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما که امروز چهارشنبه ۱۳ شهريور (چهارم سپتامبر) پس از ديدار با فردریک راینفلد، نخست‌وزیر سوئد، در نشست رسانه‌ای استکهلم سخن می‌گفت، با اشاره به حمله شيميايی دو هفته پيش در اطراف دمشق اظهار داشت: “اين من نيستم که خط قرمز کشيدم. زمانی که دولت‌های نماينده ۹۸ درصد مردم جهان استفاده از سلاح‌های شيميايی را نفرت‌انگيز می‌دانند و پيمان منع استفاده از آن‌ها را حتی در زمان جنگ امضا کرده‌اند، اين آن‌ها هستند که خط قرمز را کشيده‌اند.”

رئيس‌جمهور آمريکا افزود: “اين اعتبار من نيست که در خطر است. اين اعتبار جامعه جهانی و آمريکا و کنگره است که در خطر است.”

باراک اوباما در بخش ديگری از سخنان خود به مواضع روسيه در مورد سوريه پرداخت و گفت واشنگتن و مسکو در بحث‌های خود در مورد مسئله سوريه به بن‌بست رسيده‌اند.

وی تأکيد کرد که مواضع آمريکا و روسيه درباره سوريه “به‌طور اصولی تفاوت دارد”، با اين حال خاطر نشان کرد که به تغيير موضع ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در اين‌باره اميدوار است.

ديدار اوباما از سوئد در آستانه نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان در شهر سن پترزبورگ روسيه صورت می‌گيرد که در روزهای پنجم و ششم ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.