روز جمعه ۱۳ مرداد خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از وقوع آتش‌سوزی در علف‌زارهای تپه‌های اطراف منطقه حفاظت‌شده زندان اوین خبر دادند.

به گزارش میزان، پایگاه خبری قوه قضائیه، این آتش‌سوزی باعث انفجار مین‌های موجود در منطقه حفاظت‌شده اوین شده است. رسانه‌های ایران علت آتش‌سوزی را «افزایش گرمای هوا» اعلام کردند.

میزان گزارش داده که این آتش‌سوزی و انفجار مین‌ها در منطقه حفاظت‌شده اوین آسیبی به تأسیسات زندان اوین وارد نکرده و از مهار آتش «با تلاش واحدهای آتش‌نشانی» خبر داده است.

یک منبع آگاه به «زمانه» گفت در نتیجه این آتش‌سوزی دود زیادی وارد محوطه زندان اوین شده بود، اما به بندها و اتاق نفوذ نکرده است.

به گفته این منبع زندانیان بیش از ۱۰ صدای انفجار مهیب را در اثر انفجار مین‌های منطقه حفاظت‌شده اوین شنیدند و به هواخوری زندان رفته و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

این منبع اشاره کرده که تاکنون در نتیجه این آتش‌سوزی آسیبی به زندانیان نرسیده است.

آتنا دائمی، زندانی سیاسی سابق که پیش‌تر در زندان اوین تحمل حبس کرده است، در واکنش به آتش‌سوزی علف‎زارهای اطراف محوطه زندان اوین، این آتش‌سوزی را در عمدی دانسته و نوشته:

هر سال در میانه مرداد تپه‌های اوین را آتش می‌زنند که علف‌های روییده بسوزند، سربازان می‌گفتند برای جلوگیری از فرار زندانیان این کار را می‌کنند، بند زنان اوین پایین یکی از این تپه‌هاست. هر سال می‌دیدیم که با آتش زدن این علف‌ها گنجشک‌ها و ملخ‌ها به پنجره‌های بند کوبیده می‌شدند و آتش به درخت‌های حد فاصل دیوار شرقی بند و تپه‌ها سرایت می‌کرد. امسال گفته‌اند مین‌های کار گذاشته شده در تپه‌ها بر اثر این آتش‌سوزی‌های عمدی منفجر شده‌اند. حق خانواده‌های زندانیان است که از وضعیت زندانی مطلع شوند.

خبرگزاری ایرنا نیز فیلمی در تاریکی شب منتشر کرده و نوشته که آتش‌سوزی اطراف زندان اوین مهار شده است.

مهرماه سال گذشته در روزهایی که اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ جریان داشت، آتش‌سوزی بزرگی در در بخش کارگاه لباس زندان اوین رخ داد که در نتیجه آن گارد زندان به زندانیان حمله کرد و تعدادی از زندانیان کشته و زخمی شدند.