ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه به حملات نظامی خود در کرانه غربی اشغالی ادامه داد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دست‌کم ۹ نفر در حملات هوایی و درگیری‌های زمینی کشته شدند. حدود ۱۰۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند که حال ۲۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه وارد شهر جنین شد و بزرگترین حمله خود در حدود ۲۰ سال گذشته را آغاز کرد. بر اساس بیانیه‌های ارتش، سربازان اسرائیلی سلاح و مواد منفجره را ضبط و چندین مظنون را دستگیر کردند.

هزاران غیرنظامی فلسطینی از محل سکونت خود در جنین گریخته‌اند. کمال ابوالروب، معاون فرماندار جنین به خبرگزاری فرانسه گفت تاکنون حدود سه هزار نفر اردوگاه جنین را ترک کرده‌اند. او افزود حدود ۱۸ هزار فلسطینی به‌طور معمول در این اردوگاه اقامت دارند.

هلال احمر فلسطین نیز همین آمار را اعلام کرد و گفت که انتظار دارد فرار پناهجویان ادامه یابد.

«اونروا»، اداره سازمان ملل متحد برای امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی اعلام کرد که بسیاری از ساکنان اردوگاه جنین به غذا، آب آشامیدنی و شیر خشک نیاز دارند.

رسانه‌های فلسطینی شامگاه دوشنبه گزارش دادند که ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها دستور داده که اردوگاه پناهندگی جنین را ترک کنند. فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که بسیاری از مردم از خانه‌های خود بیرون آمده‌اند. رسانه‌های اسرائیل اما گفته‌اند که مقامات امنیتی اسرائیل دستور تخلیه اردوگاه جنین را نداده‌اند.

شهر پرجمعیت جنین و اردوگاه پناهندگان آن پایگاهی برای فلسطینی‌های فعال محسوب می‌شود. صدها جنگجوی مسلح از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی که عمدتاً از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند از جمله حماس و جهاد اسلامی، در آن‌جا مستقر هستند و تشکیلات خودگردان فلسطین تقریباً هیچ حضوری در آن ندارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه گفت:

جنین در ماه‌های اخیر به بهشتی برای تروریسم تبدیل شده و از آن‌جا حملات موذیانه به مردان، زنان و کودکان اسرائیلی صورت گرفته است. سربازان اسرائیلی تلاش می‌کنند تا از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنند، اما اسرائیل هر کاری که می‌تواند برای حق دفاع از خود انجام می‌دهد.

نتانیاهو افزود هدف عملیات ارتش اسرائیل «از بین بردن همه کسانی است که می‌خواهند کشور ما را ویران کنند». او گفت حملات نظامی تا «تکمیل مأموریت» ادامه خواهد داشت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت در مجموع حدود ۱۰ حمله هوایی صورت گرفته است که هدف اکثر آن‌ها دور نگه داشتن افراد مسلح از نیروهای زمینی بوده است. او شبه‌نظامیان فلسطینی را متهم کرد که در کنار ساختمان سازمان ملل پنهان می‌شوند و در داخل مسجد سلاح ذخیره می‌کنند. به‌گفته او اسرائیل این عملیات را به این دلیل آغاز کرد که در سال گذشته حدود ۵۰ حمله از جنین انجام شده است. هاگاری افزود انتظار می‌رود که این حملات بین یک تا سه روز طول بکشد.

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از نشست رهبری خود در شامگاه دوشنبه، بار دیگر تأکید کرد که دیگر در زمینه مسائل امنیتی با اسرائیل همکاری نخواهد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین در موارد قبلی نیز بیانیه‌های مشابهی صادر کرده بود اما آن‌ها را عملاً اجرا نکرد.

این تشکیلات و اسرائیل برای جلوگیری از حملات تروریستی و هماهنگی عملیات عمده در مناطقی که صرفاً توسط تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل می‌شود تبادل اطلاعات می‌کنند. همچنین در نظر گرفته شده است تا گروه‌های شبه‌نظامی در این منطقه قدرت نگیرند.

تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه هشدار داد که تشدید تنش در کرانه غربی «بسیار خطرناک» است. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل نیز در پاسخ به پرسشی درباره حملات پهپادی اسرائیل به مناطق مسکونی گفت: «حمله به مناطق پرجمعیت نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».

فلسطینی‌ها و چندین کشور عربی، از جمله اردن، مصر و امارات متحده عربی، سه کشوری که روابط خود با اسرائیل را عادی کردند و همچنین سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ کشور عضو، حملات اسرائیل را محکوم کردند.

کاخ سفید از «حق اسرائیل در دفاع از امنیت خود» حمایت کرد و گفت اوضاع در کرانه غربی را از نزدیک زیر نظر دارد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز خواستار خویشتن‌داری ارتش اسرائیل شد. یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «در حالی که ما از حق دفاع از خود اسرائیل حمایت می‌کنیم، حفاظت از غیرنظامیان باید در اولویت قرار گیرد».

وضعیت امنیتی در سرزمین‌های فلسطینی  و اسرائیل مدت‌هاست که متشنج است، اما با روی کار آمدن دولت راست افراطی و مذهبی در اسرائیل خشونت‌ها دوباره افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۴۰ فلسطینی در درگیری‌های خشونت‌آمیز و عملیات نظامی اسرائیل کشته شده‌اند و بیش از ۲۲ نفر نیز در حملات فلسطینی‌ها به اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

اسرائیل کرانه غربی و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را در جریان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ اشغال کرد. فلسطینی‌ها این سرزمین‌ها را بخشی از کشور خود می‌دانند.