در بیانیه این شورا که صبح یک‌شنبه ۱۷ مهر منتشر شد، دریافت هرگونه پول از سوی تشکل های صنفی به شدت تکذیب شده است.

حکومت جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اقدام علیه فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و تشکل‌های صنفی معلمان، اعترافات اجباری سیسل کوهلر و ژاک پاریس، دو عضو اتحادیه اموزشی- فرهنگی فرانسه که اردیبهشت امسال در تهران بازداشت شدند، را در تلویزیون نمایش داده است.

در این فیلم از زبان دو شهروند فرانسوی ادعا می‌شود که آن‌ها برای اعتراضات به معلمان و سندیکای اتوبوسرانی پول داده‌اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان تأکید کرده است: «ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که یک ریال مناسبات پولی و مالی بین فعالین بازداشت‌شده، با هیچ طرفِ غیر ایرانی‌ وجود نداشته و ندارد.»

یکی دیگر از «اتهامات» دستگاه امنیتی به دو تشکل صنفی مستقل معلمان و کارگران، ارتباط با سازمان بین‌المللی کار است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این ادعاها را «تلاش مذبوحانه حکومت برای سناریوسازی محیرالعقول» خوانده و یادآور شده است: «یک تشکل دولت ساخته‌ی به‌اصطلاح‌کارگری، از ایران، عضو هیات مدیره‌ی «سازمان جهانی کار» است و جمهوری اسلامی ایران، عضو این سازمان جهانی است».

خانه کارگر به عنوان تشکل کارگری دولت ساخته در ایران هر سال در اجلاس سازمان جهانی کار شرکت می‌کند.

این شورا از ارتباط و همکاری تشکل‌های صنفی با دیگر تشکل ها دفاع کرده، این ارتباط را بر اساس «موازین حقوقی، عرفی و قانونی» مجاز دانسته و تأکید کرده است:

«در این روابط و همکاری‌ها هیچ چیز پنهانی و مخفیانه‌ای وجود نداشته است.».

وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی که از اردیبهشت تا تیر امسال بیش از ۲۰۰ معلم را در نقاط مختلف ایران بازداشت کردند، تا به حال چند مرتبه معلمان را به «ارتباط با نیروی خارجی به قصد براندازی نظام» متهم کرده‌اند. ادعایی که پیشتر نیز شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان و سندیکای کارگران اتوبوسرانی آن را «سناریو نخ‌نما» خوانده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در بیانیه جدید خود بار دیگر این ادعاها را «سناریوهای مبتذل و سراسر بی اساس» خوانده که صدا و سیما «با بی‌شرمی و بی مسئولیتی تمام» آن را پخش کرده است.

تشکل‌های صنفی معلمان همچنین گفته‌اند:

«برای ردّ این داستان پردازی‌ِ بی‌شرمانه، نیاز به استدلال‌ یا بیان دلیل وجود ندارد، چرا که مردمی که این روزها با دستان خالی درخشان‌ترین صفحات تاریخ این کشور را می‌نویسند و منبع الهام هزاران انسان آزادی‌خواه در دور تا دور دنیا شده‌اند، حقیقت را بیش و پیش از هر کس دیگری درک می‌کنند.».

این شورا همچنین تأکید کرده است:

«بی‌شک، عزت و احترام، امری ذاتی‌است و نمی‌توان با روشی نخ‌نما، سرشناس‌ترین فعالان صنفی را به اتهام واهی جاسوسی منسوب کرد. به اعتراف همگان، فعالان فرهنگی و کارگری دستگیر شده جزو شریف‌ترین، معتمدترین و دلسوزترین افراد این جامعه هستند و دریای وجودشان با چنین یاوه‌سرایی‌هایی، آلوده نخواهد شد. بهتر است که سناریو نویسانِ نابلد، برای یافتن جاسوس، «اطراف خود» را بهتر بنگرند.»

Ad placeholder

در بخش دیگری از این بیانیه با کنایه قوه قضاییه خطاب قرار گرفته و نوشته شده است:

«اگر دستگاه قضا آنگونه که باید، استقلال داشت، می‌بایست تمام کسانی که این اتهام‌ها را وارد می‌کنند و آن را در رسانه‌ای به اصطلاح ملی جار می‌زنند، محاکمه می‌کرد.»

پیشتر نیز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی ادعاهای مطرح شده در فیلم اعترافات اجباری سیسل کوهلر و ژاک پاریس را «سناریو سوخته» و «نخ نما» شده خوانده بود که با هدف «به اسارت گرفتن فعالان تشکیلات کارگری مستقل» از سوی حکومت بیان شده است.

اتحادیه بین‌المللی آموزش نیز اعترافات اجباری این دو عضو اتحادیه معلمان فرانسه را «ترفندی بیرحمانه» توصیف کرده بود.

در این فیلم که طی روزهای گذشته از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و خبرگزاری های وابسته به نهادهای امنیتی و حکومتی پخش شده است، تصاویری از رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی، رسول بداقی و شعبان محمدی، از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان و چند تن دیگر از فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران با دو عضو اتحادیه معلمان فرانسه نمایش داده می‌شود و ادعا می‌شود که کوهلر و پاریس برای آموزش تشکل‌های کارگری به قصد براندازی جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده‌اند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از اردیبهشت ماه سال جاری رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی سه عضو تشکل‌های صنفی معلمان اسلامشهر و تهران، رضا شهابی و حسن سعیدی، دو عضو سندیکای اتوبوسرانی تهران را برای «اعتراف اجباری» در زندان آزار داده و حبس کرده‌اند.

داوود رضوی یک عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم در روز پنجم مهر ماه به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. صبح روز شنبه ۱۶ مهر نیز ماموران امنیتی مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی دو عضو انجمن صنفی معلمان کردستان را در مریوان بازداشت کردند.

Ad placeholder