هنرمندان و روشنفکران مصر با نگرانی می‌گويند اسلامگرايان نزديک به محمد مرسی، رئيس‌جمهور مصر، قصد نفوذ در مؤسسات فرهنگی را دارند.

اعتصاب، تظاهرات، لغو برنامه‌های هنری، اعتراضات اين روزهای هنرمندان مصر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی تظاهرات، اعتصابات و لغو اجرای نمايش‌های مختلف به نشانه اعتراض، عصر روز گذشته ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان مصر از مقابل سالن اُپرای قاهره دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

سالن اُپرای قاهره يکی از معتبرترين مؤسسات فرهنگی در مصر است که از روز سه‌شنبه به دليل برکناری مدير آن خانم ايناس عبدالدايم تمامی اجراها در آن متوقف شده است.

تظاهرکنندگان با شعار “نابود باد قدرت اخوان المسلمين” خواهان استعفای علا عبدالغزيز، وزير فرهنگ دولت مرسی که گفته می‌شود به گروه اخوان المسلمين نزديک است، شدند.

اين وضعيت بازتاب‌دهنده افزايش نگرانی‌ها در جامعه هنری مصر است. اين نگرانی‌ها به‌ويژه پس از آن‌که صلاح المليجی، رئيس آکادمی هنرهای زيبا و يکی از چهره‌های وزارت فرهنگ، و همچنين احمد مهاجد، رئيس سازمان عمومی کتاب مصر اخراج شدند افزايش بيشتری يافته است.

روز چهارشنبه اين هفته نيز سعيد توفيق، دبيرکل شورای عالی فرهنگ مصر به دليل آن‌چه که تلاش برای حضور بيشتر نيروهای اخوان المسلمين در اين نهاد ناميد، استعفا داد.

وزير فرهنگ تاکنون اظهارنظری درباره اين مسائل نکرده و تنها به اين بسنده کرده است که چنين استعفاهايی “خون تازه‌ای” به رگ‌های اين وزارتخانه جاری خواهد کرد.