رهبران گروه “هفت کشور صنعتی” (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و کانادا)، همه‌پرسی روسیه را محکوم کردند و گفتند که این همه پرسی تلاشی از سوی مسکو برای ایجاد یک بهانه «ساختگی» برای تغییر وضعیت سرزمین مستقل اوکراین است.

آنها در بیانیه مشترکی که سخنگوی دولت آلمان آن را اعلام نمود، نوشتند: ‌«ما هرگز این همه پرسی را که به نظر می‌رسد گامی به سوی الحاق روسیه است، به رسمیت نمی‌شناسیم و در صورت وقوع، هرگز الحاق ادعایی را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

این همه‌پرسی از جمعه تا سه شنبه در چهار منطقه  لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا برگزار می‌شود که حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

ناتو در پاسخ به آرای همه‌پرسی روسیه، وعده کمک بیشتر به اوکراین را داده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل کشورهای گروه هفت گفت: «ناتو در واکنش به همه‌پرسی روسیه، در اراضی اشغالی اوکراین، کمک خود به کیف را افزایش خواهد داد.‌

او در حالی صحبت کرد که مسکو رای گیری در مورد پیوستن چهار منطقه به روسیه را آغاز کرده؛‌ چیزی که کیف و متحدانش می‌گویند حقه‌ای برای الحاق سرزمین‌ها و تشدید جنگ هفت ماهه است.

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای به سی ان ان گفت: «پاسخ ما، پاسخ ناتو و افزایش حمایت است.»

او اضافه کرد:‌ «بهترین راه برای پایان دادن به این جنگ، تقویت بیشتر اوکراینی ها در میدان نبرد است تا بتوانند در مرحله‌ای به راه حلی برسند که برای اوکراین قابل قبول است و اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل و مستقل در اروپا حفظ می کند.»

این آرا این نگرانی را ایجاد کرده است که مسکو می‌تواند این چهار منطقه را با هم ترکیب کند و سپس حمله برای بازپس‌گیری آنها را به عنوان حمله به خود روسیه نشان دهد.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره این سناریو گفت: «این دقیقاً همان چیزی است که ما باید برای آن آماده باشیم، که روسیه از این آرای ساختگی برای تشدید بیشتر جنگ در اوکراین استفاده خواهد کرد.»

او گفت: «اما این آرا مشروعیت ندارد و البته چیزی را تغییر نمی دهد. این یک جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است.»

کیف می‌گوید تصمیم گرفته است حضور دیپلماتیک ایران در اوکراین را به دلیل ارسال سلاح به روسیه کاهش دهد.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است تعداد پرسنل دیپلماتیک سفارت ایران در کیف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

روز جمعه کیف اعلام کرد که یک غیرنظامی در جریان حمله روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور کشته شد و یک خودروی بدون سرنشین طراحی شده ایرانی توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شد.

کاخ سفید هم اعلام کرد اگر مسکو با الحاق اوکراین به پیش برود، ایالات متحده آماده است همراه با متحدانش تا هزینه‌های اقتصادی بیشتری را به روسیه تحمیل کند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما می دانیم که این همه پرسی دستکاری خواهد شد.»

روسیه در صدد تماس با سازمان ملل در مورد صادرات غلات از بنادر اوکراین

روسیه در مورد قرارداد صادرات غلات با سازمان ملل تماس خواهد داشت. خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام بلندپایه که تاکید کرد به نتایج ملموس نیاز است، گزارش داده که روسیه با سازمان ملل در مورد توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین تماس خواهد داشت.

این روزنامه همچنین به نقل از سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه گفت که روسیه ارزیابی مثبتی از تلاش‌های سازمان ملل برای از سرگیری صادرات کودهای روسیه دارد.

از سوی دیگر مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک می گوید که با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، ملاقات کرده است تا درباره طرح صلح مکزیک برای درگیری اوکراین که او این هفته به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده است، گفت‌وگو کند.

مکزیک توافقی را برای توقف جنگ پیشنهاد کرده است، اما اوکراین با این طرح مخالف است که می‌گوید برای روسیه سودمند است.

ابرارد در توییتر نوشت که او و لاوروف یک «گفت‌وگوی صمیمانه» داشته‌اند و تصویری از خود و لاوروف که روبه روی یکدیگر پشت میز نشسته‌اند، منتشر کرد.

دولت مکزیک طرحی را تنظیم کرده است که شامل ایجاد «کمیته میانجیگری» برای حل و فصل مناقشات در سرتاسر جهان به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و پاپ فرانسیس است.