مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان گفت از آغاز عملیات ساخت پتروشیمی بهبهان بدون مجوز محیط‌زیست متعجب شده است.

پتروشیمی بهبهان تازه‌ترین پروژه مخرب محیط زیست در ایران است که ساخت آن همزمان با سفر وزیر نفت به خوزستان آغاز شد. هر چند که جواد اوجی خود در مراسم کلنگ‌زنی ساخت پتروشیمی در مسیر رود مارون حاضر نشد اما مدیر منصوب او در هلدینگ خلیج فارس، روز چهارم اردیبهشت بدون توجه به هشدار فعالان محیط‌زیست در مراسم کلنگ‌زنی پتروشیمی بهبهان شرکت کرد.

محمدجواد اشرافی، مدیرکل محیط زیست در واکنش به این موضوع به روزنامه «پیام ما» گفت:

«ما به آنها گفتیم پتروشیمی بدون داشتن ارزیابی محیط زیستی امکان راه‌اندازی ندارد و تا گزارش ارزیابی به دست ما نرسد و ما هم بررسی‌های لازم را انجام ندهیم مجوز شروع کار صادر نخواهد شد. از سویی در نامه‌ای کتبی به آنها گفتیم که باید استعلام رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت هم برای کارشان داشته باشند برای همین هم بسیار متعجب شدیم که چطور کلنگ شروع کار را بر زمین کوبیدند. چرا که کلنگ‌زنی بدون این موارد ممنوع است و دیروز هم به صورت رسمی بار دیگر به آنها اعلام شده است».

اشرافی پیشتر در پاسخ به مطالبه فعالان محیط‌زیست، دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی پتروشیمی بهبهان تا اطلاع ثانونی را صادر کرده بود. اما به نظر می‌رسد این دستور در مقابل نفوذ مدیران هلدینگ خلیج فارس در هیئت وزیران کارساز نبوده است.

پتروشیمی بهبهان به گفته مسئولان محلی قرار است در نزدیکی پالایشگاه دو بیدبلند ساخته شود. فعالان محیط زیست در این منطقه در نامه‌ای به رئیس سازمان محیط زیست خواستار توقف ساخت پتروشیمی شده‌اند.

محمد داس‌مه، دبیر کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان خوزستان در پیوند با این موضوع گفت که این تشکل‌ها «شب قبل از کلنگ‌زنی متوجه این اقدام شدند و همان زمان هم به رئیس سازمان محیط‌زیست نامه نوشتند.»

رئیس سازمان محیط‌زیست تا کنون به آغاز عملیات ساخت پتروشیمی در بهبهان واکنش نشان نداده است اما مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: «نمی‌توان به صراحت گفت در آینده این پتروشیمی چه مشکلات محیط زیستی ایجاد خواهد کرد. گزارش ارزیابی برای پیش‌بینی مواردی از این دست است.»

او البته جایابی پتروشیمی را خالی از ایراد دانست و افزود محل استقرار این پتروشیمی« ایرادی ندارد» و امکان ساختش در بهبهان ممکن است اما سایر موارد اعم از محل استفاده آب یا آلودگی و پساب آن هنوز مشخص نیست.

به گفته او مالکان پتروشیمی بهبهان «توافق‌نامه‌هایی با آب و فاضلاب دارند تا در قبال خدماتی به این شرکت، اعم از کمک به نگهداری تصفیه‌خانه و … آب در اختیارشان قرار گیرد. اما آنچه محرز است این است که باید از آب رودخانه مارون استفاده کنند.»

رودخانه مارون در ماه‌های گذشته به دلیل ساخت سد مارون دو مناقشه برانگیر شد و موجب واکنش اعتراضی در خوزستان.

داس‌مه اما به صراحت گفت که «مکان‌یابی صورت گرفته برای پتروشیمی بهبهان برخلاف ضوابط و قوانین کشور و انحراف در اجرای قانون است.»

به گفته او بر اساس قانون برنامه توسعه و همینطور سند مطالعات آمایش استان خوزستان، «هرگونه صنایع آلاینده بالادستی و پایین‌دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی و در شهرستان بهبهان مورد تأیید آمایش استان نیست.»

مالک پتروشیمی در دست ساخت بهبهان، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است که در دولت سیزدهم عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سابق سازمان صدا و سیما به ریاست آن گمارده شد.

۴۰ درصد سهام این هلدینگ تحت عنوان سهام عدالت در اختیار شرکت های استانی سهام عدالت است و وزارت نفت و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت از دیگر سهامداران عمده آن به شمار می‌روند.

پیش از این نیز عملیات ساخت پتروشیمی در میانکاله حاشیه‌ساز شده بود. اسفند ۱۴۰۰ همزمان با سفر رئیس دولت و همراهان او به استان مازندران، عملیات ساخت پتروشیمی میانکاله که حیات یکی از تالاب‌های ایران را تهدید می‌کند، آغاز شد.

با پیگیری فعالان محیط‌زیست ساخت این پتروشیمی به صورت موقت متوقف شد اما ساکنان میانکاله از تداوم فعالیت‌های مرتبط با ساخت پتروشیمی در این منطقه خبر داده‌اند.