یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به توافق هسته‌ای جدید بین مذاکره‌کنندگان بین‌المللی و ایران هشدار داد. لاپید به خبرنگاران خارجی در اورشلیم گفت: «اکنون توافق بدی روی میز است».

او با تأکید بر این‌که «لغو تحریم‌ها به این معناست که تهران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت»، افزود:

«این پول برای ساخت مدرسه یا بیمارستان‌ خرج نخواهد شد. این ۱۰۰ میلیارد دلار برای تضعیف ثبات در خاورمیانه و گسترش وحشت در سراسر جهان استفاده خواهد شد.»

لاپید گفت:

«ایران حتی پول بیشتری برای تأمین مالی دشمنان اسرائیل، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و سازمان‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی اختصاص خواهد داد و البته این به تقویت برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.»

پس از حدود ۱۸ ماه مذاکره برای احیای برجام، این مذاکرات در حال حاضر به مرحله نهایی نزدیک شده است. طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا با پاسخ به‌گفته آن‌ها «معقول» جمهوری اسلامی مواجه شده است و حالا همه منتظر پاسخ آمریکا هستند.

یائیر لاپید مذاکره‌کنندگان بین‌المللی را متهم به نرمش بیش از حد با ایران کرد. او گفت:

«کشورهای غربی خط قرمز می‌کشند، ایرانی‌ها آن را نادیده می‌گیرند و خط قرمز جابه‌جا می‌شود. اسرائیل مخالف هیچ توافقی نیست. ما با این توافق مخالفیم زیرا توافق بدی است.»

لاپید افزود در چند روز گذشته با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تماس تلفنی داشته  و با بریتانیا هم از نزدیک تماس داشته است. نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره افزود:

«من به آن‌ها گفتم این مذاکرات به جایی رسیده است که باید متوقف شود و بگویند بس است! ما برای همه روشن کرده‌ایم: اگر توافقی امضا شود، اسرائیل [به آن] ملتزم نخواهد بود. ما برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای اقدام خواهیم کرد. ما حاضر نیستیم با تهدید هسته‌ای ناشی از یک رژیم اسلامگرای افراطی و خشن زندگی کنیم.»

لاپید تأکید کرد که «این اتفاق نخواهد افتاد. چون اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد».

پیش از این یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با هاآرتص گفته بود لاپید، ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت در گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی و آمریکایی این پیام را ارسال کرد که «زمان بلند شدن از پشت میز و ترک مذاکرات هسته‌ای» با ایران فرا رسیده است.

این منبع آگاه همچنین گفته بود اسرائیل به هیچ توافق خاصی پای‌بند نیست و «برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و همچنین جلوگیری از استفاده ایران از گروه‌های تروریستی خود در منطقه، آن‌چه را لازم باشد، انجام خواهد داد.»

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته بود احیای برجام احتمال تقابل نظامی بین اسرائیل و ایران را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا احتمالاً امروز (چهارشنبه ۲ شهریور/ ۲۴ اوت) پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.