ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری که دوشنبه ۲۲ اوت/ ۳۱ شهریور برگزار شد اعلام کرد که ایالات متحده در حال انجام رایزنی‌های داخلی و خارجی درباره توافق هسته‌ای با ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعای تهران درباره تعلل واشنگتن در پاسخ به نظر ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفت:

«با سرعت در حال کار هستیم تا پاسخی مناسب به ایران تهیه کنیم.»

پرایس یادآوری کرد که توافق اکنون نزدیک‌تر از دو هفته قبل است و با این حال جمهوری اسلامی ایران می‌بایست همچنان به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مکان‌های اعلام‌نشده فعالیت هسته‌ای پاسخ دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

«موضع ما [در این مورد] تغییر نخواهد کرد، صرف نظر از اینکه در کجا بیان کنیم، در متن توافق، به طور عمومی یا در جاهای دیگر.»

از جمله شرایطی که ایران در پاسخ مکتوب خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا مقرر کرده این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بایست پرونده آثار یافت شده اورانیوم در مکان‌های هسته‌ای اعلام شده را ببندد. در این میان اتحادیه اروپا نیز همچنان منتظر پاسخ آمریکاست. پرایس گفت:

«هنوز برخی از مسائل باقی مانده است که باید حل شود. شکاف‌هایی هم وجود دارد که باید برطرف شود.»

پرایس در ادامه این نشست خبری تأیید کرد که ایران از درخواست خود برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا عقب نشسته است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

 «قبل از اینکه دولت آمریکا بتواند به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ دهد، باید رایزنی‌هایی در داخل انجام دهد.»

پرایس یادآوری کرد که محدود کردن «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» و همچنین فعالیت‌های ایران در خاورمیانه از طریق گروه‌های نیابتی‌اش تنها از طریق تحریم‌های اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

آژانس همچنان بر حل اختلافات پادمانی مصر است

در همان حال رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ساعت قبل از برگزاری نشست خبری پرایس در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت آژانس قصد ندارد تحقیقات درباره مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را کنار بگذارد. گروسی گفت:  

«کلید این امر در یک چیز بسیار ساده نهفته است. آیا ایران با ما همکاری خواهد کرد؟ پاسخ‌های لازم به ما بدهید، و به دسترسی به افراد و مکان‌ها را به ما معرفی کنید تا بتوانیم بسیاری از موارد مورد نیاز برای شفاف‌سازی را روشن کنیم. در نهایت، ما گزارشی را ارائه می‌کنیم که در آنجا چه اتفاقاتی رخ داده و سپس این موضوع به پایان می‌رسد.»

گروسی در ادامه مصاحبه با سی‌ان ان گفت:

«این ایده که ما به صورت سیاسی کارمان را متوقف کنیم، برایمان غیرقابل قبول است؛ افراد ممکن است نظرات خود را داشته باشند و ما به آنها احترام می‌گذاریم، اما ما یک الزام قانونی داریم که باید بسیاری از چیزهایی که ایران باید شفاف کند را روشن کنیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرده است امیدوار است که ایالات متحده در طول این هفته به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است، پاسخ مثبت دهد.

خوش‌بینی بورل

بورل همچنین گفت ایران به این پیشنهاد که پس از ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با اتحادیه اروپا به‌دست آمده، پاسخ «معقول» داده است.

جزئیات این پیشنهاد عمومی نشده است اما منابع آگاه پیش از این به الجزیره عربی گفته بودند که این پیشنهاد تصریح می‌کند یک روز پس از امضای توافق‌نامه جدید، تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک ایرانی و همچنین ۱۵۰ مؤسسه اقتصادی ایران لغو خواهد شد. همچنین تهران فوراً شروع به عقب‌نشینی از گام‌هایی خواهد کرد که برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود برداشته است و ظرف ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت عنوان بخشی از مکانیزم راستی‌آزمایی صادر خواهد کرد و ۱۲۰ روز پس از امضای توافق ایران می‌تواند روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند.

 این منابع گفتند که این قرارداد همچنین شامل آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی می‌شود.

درین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی اما روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده امتیازهای جدیدی برای موافقت ایران با توافق در نظر نمی‌گیرد. واتسون  گفت:

«گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در گفت‌وگو با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت با بازگشت به برجام مخالف است. به گزارش رویترز، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«نخست‌وزیر برای رئیس‌جمهوری فرانسه این را روشن کرد که اسرائیل با بازگشت به توافق مخالفت است و تعهدی به چنین توافقی نخواهد داشت. اسرائیل هر اقدامی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای انجام خواهد داد.»