روسیه به ایالات متحده آمریکا گفته است که ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و تحویل گسترده تسلیحات غرب باعث شعله‌ور شدن جنگ در اوکراین شده است.

ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین، چهارشنبه شب ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل اعلام کرد که روسیه حمایت غرب از اوکراین را با حملات تلافی‌جویانه پاسخ خواهد داد. او در برابر نمایندگان پارلمان در سن پترزبورگ گفت غرب می‌خواهد روسیه را به قسمت‌های مختلف تقسیم کند و کشورهای غربی را متهم به سوق دادن اوکراین به درگیری با روسیه کرد.

پوتین در سخنرانی خود گفت:

«اگر کسی قصد مداخله از خارج در رویدادهای جاری را داشته باشد و تهدیدهای راهبردیِ غیرقابل قبول برای روسیه ایجاد کند، باید بداند که حملات تلافی‌جویانه ما برق‌آسا خواهد بود.»

رهبر کرملین افزود:

«ما همه ابزارها برای این کار را داریم. ما لاف نمی‌زنیم، در صورت لزوم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد و من می‌خواهم که همه این را بدانند.»

او تأکید کرد که «تصمیمات لازم پیش از این گرفته شده است».

پوتین همچنین تلاش غرب برای فشار بر اقتصاد روسیه از طریق اعمال تحریم‌ها را شکست‌خورده خواند و گفت «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین و دونباس به تمام اهداف اعلام‌شده خود دست خواهد یافت.

روسیه حمله نظامی خود به اوکراین را «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست‌ها می‌خواند. اوکراین و غرب می‌گویند این بهانه‌ پوتین برای جنگی تجاوزکارانه علیه اوکراین است.

در پی سخنان پوتین، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا امروز پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل در حمایت از «دفاع اوکراینی‌ها از کشورشان و آزادی خود در برابر جنگ وحشیانه روسیه» سخنانی ایراد خواهد کرد.

روسیه: «محموله بزرگ» تسلیحات خارجی منهدم شد

نیروهای روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کردند که یک محموله مهم تسلیحاتی را که از خارج از اوکراین به این کشور ارسال شده بود، منهدم کرده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت «با استفاده از موشک‌های دقیق و دوربرد کالیبر، آشیانه‌هایی با محموله بزرگ تسلیحات و مهمات خارجی در فرودگاه زاپوریژیا منهدم شد». او افزود این سلاح‌ها از آمریکا و اروپا آمده بودند.

مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه بدون ارائه جزئیات گزارش دادند که موشک‌هایی به یک شرکت در زاپوریژیا اصابت کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، کوناشنکوف گفت:

«یگان عملیاتی-تاکتیکی نیروی هوافضای روسیه، ۳۸ تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار دادند که در میان آن‌ها هفت پست فرماندهی و دو سامانه موشکی ضدهوایی – شامل یک فروند اس۳۰۰ در منطقه نیکولایفکا – وجود داشت. همچنین دو استحکامات و همچنین ۲۷ محل تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی اوکراینی نابود شدند. بیش از ۲۱۰ ملی‌گرا و ۴۳ دستگاه خودروی زرهی اوکراین نیز منهدم شدند.»

نیروهای روسی در حال پیشروی هستند

در همین حال، در شرق اوکراین نیروهای روسی از شهر ایزیوم در جنوب خارکف (خارکیف) که قبلاً تصرف شده بود به سمت باروینکوفه در این استان پیشروی کردند. وزارت دفاع اوکراین گفت با انجام این کار، آن‌ها شهرهای زاودی و وليكا میخائیلیوکا را تصرف کردند. در شرق، ارتش روسیه در حال پیشروی به سمت شهر لیمان در منطقه دونتسک است. با این پیشروی نیز آن‌ها کنترل روستاهای زاریخن و نوتوشکیوسک را به‌دست گرفتند.

انفجارها در مناطق مرزی روسیه

انفجارهایی نیز از چندین منطقه مرزی روسیه گزارش شده است. ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه در تلگرام نوشت، روز چهارشنبه یک انبار مهمات در بلگورود آتش گرفت و صدای چندین انفجار در منطقه شنیده شد. روستای ژوراولِوکا نیز مورد حمله قرار گرفت و دست‌کم دو نفر مجروح شدند. این منطقه که به‌گفته مقامات محلی چندین بار گلوله‌باران شده است با منطقه خارکف (خارکیف) اوکراین هم‌مرز است.

به‌گفته مقامات محلی، انفجارهایی نیز در منطقه کورسک رخ داده است. بر اساس گزارش روسیه، یک پهپاد توسط سامانه پدافند هوایی در ورونژ سرنگون شد. در ابتدای هفته آتش‌سوزی در یک انبار نفت در شهر بریانسک روسیه در نزدیکی مرز اوکراین رخ داد.

منابع روسی می‌گویند در اوایل ماه آوریل، دو هلیکوپتر تهاجمی اوکراینی به یک انبار نفت در منطقه بلگورود شلیک کردند و آن را به آتش کشیدند. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین این اتهامات را رد کرده بود.

انفجار در خرسون محاصره‌شده

شب گذشته چندین انفجار در شهر محاصره‌شده خرسون در جنوب اوکراین رخ داد. سه نفر در انفجارهای جدید در خارکف (خارکیف) کشته و شش نفر از جمله یک کودک ۱۴ ساله زخمی شدند. دولت محلی، روسیه را مسئول تلفات غیرنظامیان دانست.

رسانه‌های اوکراینی از وقوع چندین انفجار در خرسون خبر دادند. بر این اساس، انفجارها از مرکز تلویزیون چندان دور نبود. خبرگزاری دولتی ریانووستی گزارش داد که راکت‌هایی به سمت شهر خرسون در جنوب اوکراین که در کنترل روسیه است، از سمتی که سربازان اوکراینی مستقر بودند، شلیک شده است.

روزنامه آنلاین اوکراینی اوکراینسکا پراودا گزارش داد که حملات موشکی باعث اختلال در عملکرد ایستگاه‌های تلویزیونی روسیه شد. به گزارش ریانووستی، پخش برنامه‌ها بعداً از سر گرفته شد.

نیروهای روسیه به حملات خود در جنوب و شرق اوکراین ادامه داده‌اند و ظاهراً موفقیت‌هایی در منطقه دونباس به‌دست آورده‌اند. سرهی هایدای، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک، گفت مهاجمان به لطف گلوله‌باران مداوم، پیشروی‌های کوچکی در سمت شهر روبیشنه انجام دادند.

به‌گفته او نیروهای اوکراینی جنگیدند و تنها زمانی عقب‌نشینی کردند که دیگر چیزی برای دفاع نمانده بود و همه چیز بمباران شده بود.

مقامات دولت‌های غربی با استناد به اطلاعات خود گفته‌اند که نیروهای روسی در حال پیشرفت آهسته هستند و برخی روستاها و شهرهای کوچک در جنوب ایزیوم و اطراف روبیشنه را تصرف کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در اوکراین

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان امروز پنج‌شنبه از لهستان به کی‌یف خواهد رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری و دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل سه‌شنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل نیز به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد. ولودیمیر زلنسکی از سفر گوترش به روسیه انتقاد کرد و گفت «ابتدا سفر به روسیه و سپس دیدار از اوکراین اشتباه است. در این رویه عدالت و منطق وجود ندارد».

گوترش در دیدار با پوتین گفت بر اساس منشور سازمان ملل «نقض حاکمیت یک کشور پذیرفتنی نیست». او همچنین خواهان ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی اوکراین شد. پوتین نیز در این دیدار مواضع قبلی خود در مورد حمله به اوکراین را تکرار کرد.