وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که بامداد چهارشنبه ۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت هواپیماهای جنگنده‌ اسرائیل از آسمان لبنان به مناطقی در نزدیکی دمشق حمله کردند که در نتیجه این حملات چهار سرباز کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۲:۴۱ بامداد چهارشنبه، جنگنده‌های اسرائیلی در حمله‌ای هوایی از سمت «طبریا» برخی مناطق در حومه دمشق را با موشک هدف قرار دادند.

یک منبع آگاه نظامی سوری با اعلام این خبر گفت سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه اغلب موشک‌های شلیک شده از شمال اسرائیل را رهگیری و منهدم کرد اما پس از بررسی دقیق خسارات وارده در این حمله، مشخص شد که علاوه بر خسارات مالی، چهار سرباز سوری نیز در این حملات جان خود را از دست دادند و سه‌ نفر دیگر زخمی شدند.

 گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این حملات، مکان‌هایی را در قدسیه در شمال غربی دمشق و نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف قرار داده‌اند.

خبرنگار تلویزیون «العربیه» اعلام کرد، حملات اسرائیل یک محموله سلاح ارسالی به حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

در همان حال خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی در پایتخت سوریه گزارش داد که صدای انفجار مهیبی بامداد روز چهارشنبه شنیده شد.

این حمله سومین حمله اسرائیل به سوریه در یک ماه گذشته است. اسرائیل به ندرت رسماً مسئولیت این حملات را به عهده می‌گیرد.

کارزاری با نام رمز «مابام»

جنگنده‌های اسرائیلی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌ هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های جولان  به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند.  

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، دو  هفته پیش، اسرائیل مناطقی در نزدیکی شهرهای رخله و قطنا در جنوب غربی دمشق را هدف قرار داد. رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند در این حملات مرکز مطالعات و تحقیقات علمی در جمرایا نیز هدف قرار گرفت.

طبق گزارش‌ها خبرگزاری رسمی سوریه، کمتر از یک هفته قبل از آن حمله، اسرائیل در حمله دیگری پایگاه‌های شبه‌نظامیان نزدیک به ایران و همچنین یک مرکز تحقیقاتی علمی را در نزدیکی مصیاف و در شمال غربی سوریه هدف قرار داد.  

جروزالم پست اوایل مارس/ فروردین سال جاری نوشته بود ارتش اسرائیل کارزاری با نام رمز «مابام» به راه انداخته و در سه سال گذشته عملیات نظامی متعددی را علیه تهدیدهای مختلف از جمله کاروان‌های صدور تسلیحات ایران به سوریه انجام داده است. بر اساس این گزارش ارتش اسرائیل در این کارزار علیه ۱۲۰۰ هدف عملیات هوایی انجام داده و بیش از ۵۵۰۰ مهمات جنگی برای بمباران اهداف خود استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۳۹ موشک ضدهوایی از طرف گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله لبنان یا ارتش سوریه برای هدف قرار دادن هواپیماهای جنگی اسرائیل شلیک شده است.

جروزالم پست نوشته بود سامانه‌های پدافند هوایی سوریه نتوانسته‌اند حملات هوایی اسرائیل را متوقف کنند. اکنون سوریه تلاش می‌کند با دریافت سامانه‌های ضدهوایی ایران حملات هوایی را با دقت بیشتری رهگیری کند.