سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، امروز بار ديگر در گفت‌وگو با روزنامه روسییسکایا گازتا از شرکت جمهوری اسلامی ايران در کنفرانس مربوط به سوريه دفاع کرد و گفت بدون دعوت از ايران بخت موفقيت اين کنفرانس کم خواهد بود.

لاوروف در ديدار ماه مه با همتای آمريکايی خود، جان کری، از احتمال شرکت ايران در اين کنفرانس خبر داده بود و امروز نيز گفت آمريکا با اين امر موافق است.

لاوروف و کری به توافق رسيدند که در پايان ماه مه کنفرانس بين‌المللی در رابطه با حل بحران سوريه برگزار شود.

به‌گفته لاوروف، روسيه انتظار دارد که در اين کنفرانس کشورهايی که تابستان گذشته در کنفرانسی در همين رابطه در  ژنو شرکت کرده بودند و همچنين کشورهايی که نقش مهمی در حل بحران سوريه دارند، از جمله ايران و عربستان سعودی نيز شرکت کنند.

لاوروف گفت: “ايرانی‌ها از سوی هم‌پيمانان آمريکايی ما بلوکه شدند و عربستان نيز به‌نوعی به خاطر «جبران» عدم حضور ايران دعوت نشد.”

وزير امور خارجه روسيه افزود: “من به کری گفتم، اگر همه اذعان دارند که ایران دارای نفوذ قابل توجهی در رويدادهای سوريه دارد، باید آن را به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان «خارج از دایره» دعوت کرد. او به‌طور رسمی با اين موضوع موافقت کرد اما گفت که کشورهای بسياری در منطقه مخالف آن هستند.”

لاوروف همچنين گفت همه گروه‌های مخالف حکومت سوريه، از جمله گروه‌هايی که در خارج از سوريه قرار دارند نيز در اين کنفرانس شرکت کنند.