وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن یکشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر در پایان اجلاس لیورپول با صدور بیانیه‌ای به روسیه هشدار دادند که هرگونه حمله نظامی به اوکراین، «عواقب جدی و هزینه سنگینی» متوجه روسیه خواهد کرد.

نهادهای امنیتی آمریکا احتمال داده‌اند که روسیه سال آینده میلادی از چند جبهه و با مشارکت ۱۷۵ هزار نیروی نظامی به اوکراین حمله می‌کند. کرملین ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا را تکذیب کرده و می‌گوید کشورهای غربی «روسوفوبی» [وحشت بی‌دلیل از روس‌ها] دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز هفت کشور صنعتی جهان در اجلاس لیورپول با یک صدا تداراکات نظامی روسیه در مرز اوکراین را محکوم کردند و از روسیه خواستند از این منطقه تنش‌زدایی کند:

«روسیه تردید نکند که هرگونه حمله نظامی به اوکراین، عواقب جدی و هزینه سنگینی متوجه روسیه خواهد کرد. ما بدین وسیله بر تعهد خود بر استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و حق مردمان این کشور برای تعیین سرنوشت و آینده خود تأکید می‌‌کنیم.»

سفارت روسیه در لندن شنبه گذشته، یک روز قبل از صدور بیانیه پایانی نشست لیورپول با انتشار اطلاعیه اعلام کرده بود که مسکو چندین پیشنهاد برای تنش‌زدایی از مرزهای اوکراین ارائه داده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است:

«اجلاس گروه هفت فرصت مناسبی برای بحث و تبادل نظر درباره این پیشنهادها بود اما در عمل فقط شعارهای تند می‌شنویم.»

خط قرمز مسکو

برای مسکو گسترش ناتو به سرحداتش خطر مهمی به شمار می‌آید. پذیرش درخواست اوکراین برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خط قرمز مسکوست. رئیس جمهوری روسیه پیش از این از آمریکا خواهان تضمین‌هایی شده بود که نیروهای ناتو در اوکراین مستقر نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۴ روسیه کریمه را به خاک خود الحاق کرد. غرب با تحریم اقتصادی روسیه به این اقدام مسکو پاسخ داد.

کرملین شنبه گذشته اعلام کرد که پوتین در یک مکالمه تلفنی با بایدن به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داده که خطری از جانب روسیه متوجه اوکراین نیست. بر همین اساس پوتین و بایدن توافق کردند که با یکدیگر در گفت‌وگو بمانند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت بر سر پیامدهای سنگین عبور از «خط قرمز» روسیه رئیسان جمهوری دو کشور همچنان با هم اختلافات جدی دارند. همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی جهانی گفت اگر اقدامات مسکو ادامه پیدا کند واشنگتن اجازه انتقال گاز از خط لوله نورداستریم ۲ را نخواهد داد.

ماه گذشته آنتونی بلینکن از تحریم‌های جدید علیه روسیه در ارتباط با پروژه خط لوله گاز نورداستریم ۲ خبر داده و گفته بود: شرکت «ترانسادریا» و همچنین دو کشتی وابسته با این شرکت در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.  آلمان که بخش عمده‌ای از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند با این اقدامات مخالف است.