ایالات متحده آمریکا فروش موشک‌های هوا به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار به عربستان سعودی را در دستور کار قرار داد. این معامله بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان در دوران ریاست جمهوری جو بایدن است.

بامداد جمعه ۵ نوامبر/ ۱۴ آبان وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت امور خارجه ایلات متحده با فروش موشک‌های هوا به هوا به ریاض با هدف ارتقای امنیت پادشاهی سعودی در مقابله با تهدیدهای کنونی و آتی موافق کرده است.  

پنتاگون در ادامه بیانیه خود یادآور شده است که این معامله تسلیحاتی از طریق بهبود بخشیدن به امنیت «یک کشور دوست که همچنان یک قدرت مهم منطقه‌ای و ضامن پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه» است، در مجموع در خدمت گسترش روابط آمریکا با عربستان و افزایش امنیت ملی آمریکا قرار دارد.  

شرکت ریتیان در ایالت ماساچوست که سازنده موشک‌های هوا به هوا از نوع موشک میان‌برد پیشرفته مافوق صوت ایم-۱۲۰با نام اختصاری «آنرام» است طرف اصلی این قرارداد تسلیحاتی با پادشاهی سعودی است.

تضمین امنیت شهروندان سعودی

جو بایدن، رئیس‌جمهوی آمریکا اعلام کرده بود که خواهان توقف جنگ یمن است اما در همان حال امنیت شهروندان و تمامیت ارضی عربستان سعودی را به رسمیت شناخته بود.

دفتر سیاسی نظامی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر اعلام کرد که موشک‌های هوا به هوای مافوق صوت «آیرام» برای حملات به اهداف زمینی مناسب نیستند.  

دفتر سیاسی نظامی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حملات پهپادی انصارالله یمن به اهدافی در شرق عربستان و در ریاض اعلام کرد که موشک‌های آیرام از طریق جنگنده‌های عربستان سعودی قابلیت شلیک دارند و می‌توانند حملات پهپادی حوثی‌های یمن را خنثی کنند.   

دفتر سیاسی نظامی وزارت خارجه آمریکا در ادامه یادآوری کرد که حملات پهپادی به خاک عربستان ممکن است جان ۷۰ هزار نفر از شهروندان آمریکایی مقیم عربستان را نیز به خطر بیندازد.

معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان به مجوز کنگره نیاز ندارد اما کنگره آمریکا می‌تواند مانع از این معامله شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تأکید اعلام کرد که این معامله تسلیحاتی «از هر نظر» در راستای «عمل آمریکا به وعده خود به عربستان» مبنی تضمین جان شهروندان آن کشور و تمامیت ارضی پادشاهی سعودی است.

پیشروی حوثی‌ها در استان استراتژیک مأرب

از فوریه گذشته تاکنون، حوثی‌ها تلاش می‌کنند کنترل استان مأرب را به دست گیرند. استان مأرب اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

حوثی‌های یمن در آخرین عملیاتی که اواسط ماه گذشته میلادی با رمز ربیع النصر (بهار پیروزی) علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در مأرب انجام دادند کنترل شهرستان‌های «عسیلان»، «بیحان» و «عین» در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیة» و «حریب» و بخش‌هایی از دو شهرستان «الجوبة» و «جبل مراد» را به دست گرفتند.

خبرگزاری رویترز، ۳ نوامبر/۱۲ آبان اعلام کرد که در مرحله دوم عملیات نظامی با رمز «ربیع النصر شورشیان حوثی موفق شدند مناطق الجوبه و جبل مراد در مأرب را تحت کنترل خود درآورند. اکنون آن‌ها تا پیروزی کامل و تسلط بر مأرب فقط دو شهر فاصله دارند: الوادی و شهر مأرب.