به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هیأت وزیران دولت اتیوپی، شامگاه سه‌شنبه ۲ نوامبر/ ۱۱ آبان همزمان با سالگرد حمله نظامی خونین به منطقه تیگرای برای سرکوب شورشیان که به کشته شدن هزاران نفر از شورشیان و اقلیت تیگرای انجامید، از تلویزیون دولتی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

شورشیان در همین هفته کنترل دو شهر  در ناحیه امهرا در شمال غربی اتیوپی را به دست گرفته‌اند.  

دولت آبی احمد در این بیانیه گفت: «شورشیان تیگرای همچنان خطری بزرگ برای موجودیت کشور»ند، به همین جهت برای آنکه دولت راهکاری برای حل این بحران بیابد «برای حفظ جان غیر نظامیان» وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کند.

نگرانی سازمان ملل متحد

وضعیت فوق‌العاده در اتیوپی به مدت شش ماه ادامه دارد. دولت می‌تواند منع رفت و آمد اعلام کند، شهروندان را به خدمت در ارتش فرابخواند، آزادی سفر شهروندان را نقض کند، مجوز فعالیت رسانه‌‌ها را لغو و شهروندان را به ظن همکاری با شورشیان بازداشت و آن‌ها را به مدت نامعلوم زندانی کند.

علاوه بر این دولت می‌تواند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها را منحل و اداره امور را به نظامیان بسپرد.

انتظار می‌رود که مجلس اتیوپی این قوانین را در کمتر از دو روز به تصویب برساند.

سازمان ملل متحد از اعلام وضعیت فوق‌العاده در اتیوپی ابراز نگرانی کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اکنون ثبات در اتیوپی و کل منطقه به خطر افتاده و از طرف‌های درگیر خواست بلافاصله اعلام آتش‌بس کنند.

شورشیان تیگرای در این فاصله به طرف پایتخت حرکت کرده‌اند. آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در فراخوانی از همه شهروندان خواست با شورشیان مقابله کنند و هشدار داد که کسانی که «با دشمنان» همکاری می‌کنند تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد در هفته جاری نیروهای دولتی خانه‌های بسیاری از شهروندان در پایتخت را تفتیش کرده‌اند.

حصر اقتصادی تیگرای و ائتلاف شورشیان با هم  

شورشیان تیگرای می‌گویند قصد دارند با اعمال فشار بر دولت مرکزی، حصر اقتصادی مناطق تحت کنترل خود را بشکنند. دارو و اقلام غذایی در منطق تحت کنترل شورشیان عملاً نایاب است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که نام او افشا نشده در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«محاصره تیگرای یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی در جهان را رقم زده. دولت در یک کارزار روشمند مانع از ارائه خدمات و ارسال اقلام غذایی و دارو به مناطق تحت کنترل شورشیان تیگرای می‌شود.»

این مقام دولت آمریکا در ادامه یادآوری کرد که از وقتی که شورشیان کنترل امهرا را به دست گرفته‌اند، محاصره اقتصادی در این مناطق هم اعمال می‌شود.

شورشیان تیگرای از سال گذشته تاکنون موفق شده‌‌اند با یک گروه مسلح دیگر به نام ارتش آزادی‌بخش اورومو متحد شوند.

احتمال می‌رود که به‌زودی آن‌ها به ناحیه اورومو حمله کنند.

 اورومو ملتی بومی‌اند که به زبان اورومو سخن می‌گویند. آن‌ها بزرگ‌ترین گروه قومی کشور هستند و بیش از ۴۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا به شمال آفریقا روز گذشته گفت ائتلاف نظامی شورشیان تیگرای با ارتش آزادیبخش اورومو بسیار خطرناک است.

فلتمن در ادامه افزود که وضعیت نخست‌وزیر را درک می‌کند که حاضر به گفت‌‌وگو با شورشیان مسلح نیست و با این حال راه‌های بسیار متنوعی برای آغاز گفت‌وگوهای محرمانه وجود دارد.