به گزارش گاردین شهر درعا که قیام علیه رژیم اسد در آنجا آغاز شد، پنجشنبه ۲۹ ژوئیه/۷ مرداد هدف حملات سنگین توپخانه و خمپاره‌ای ارتش سوریه قرار گرفت و سپس نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از سه محور به درعا البلد حمله کردند. این حمله در سراسر روز ادامه داشت.

شورشیان مسلح نیز در پاسخ به این حملات، دست‌کم هشت تن از نیروهای نظامی سوریه و متحدان شبه‌نظامی آن‌ها را به قتل رساندند.

به گفته ساکنان درعا در حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای ارتش سوریه دست‌کم چهار تن از ساکنان درعا جان خود را از دست دادند. در منطقه‌ای که هدف قرار گرفت چندین مرکز درمانی نیز قرار دارد.

گاردین می‌نویسد این حمله سنگین‌ترین تهاجم نظامی علیه مخالفان اسد در درعا از آغاز شروع ناآرامی‌ها در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است.

ابو احمد، یکی از ساکنان درعا البلد در مصاحبه با گاردین گفت:

«ما ساعت هفت صبح با صدای خمپاره از خواب بیدار شدیم. تحت محاصره کامل بودیم. غیرنظامیان سعی کردند مانع از پیشروی تانک‌ها به داخل شهر شوند. در اینجا از مخالفت مسلحانه خبری نبود. نه آب داریم، نه برق و نه مواد غذایی کافی.»

لشکری که با ابتکار روسیه تشکیل شد

اسد با کمک روسیه و ایران موفق شد با توافق سال ۲۰۱۸ مخالفان مسلح را به تسلیم وادارد. بسیاری از آن‌ها ناگزیر شدند به شمال سوریه مهاجرت کنند. ساکنان درعا اما مقاومت کردند و حاضر نشدند شهر را ترک کنند. روسیه نیز دست به ابتکاری زد: از معارضان مسلح درعا یک نیروی نظامی محلی به نام لشکر پنجم تشکیل داد با این وظیفه که به ارتش سوریه در مبارزه با داعش کمک کنند.

نیروهای لشکر پنجم حقوق خود را از مسکو دریافت می‌‌کنند و تابع مسکو هستند اما در این مدت و بعد از شکست داعش در سوریه به استقلال نسبی دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها که تحت فرمان ارتش سوریه و زیر نفوذ مستقیم نهادهای اطلاعاتی حکومت اسد قرار ندارند، تلاش می‌کنند از مخالفان اسد که تحت تعقیب قرار دارند حفاظت کنند و در همان حال از معترضانی که در اعتراض‌های معیشتی به خیابان‌ها می‌آیند محافظت می‌کنند.

روسیه در ماه‌های گذشته با توجه به حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در نزدیکی مرز اسرائیل و با توجه ویژه به موقعیت راهبردی درعا در تلاش بود مانع از درگیری نظامی ارتش سوریه با لشکر پنجم مستقر در درعا شود.

تحریم انتخابات سوریه در درعا

با تحریم انتخابات سوریه در ماه مه سال جاری از طرف ساکنان درعا، وضع شهر بحرانی شد. نیروهای ارتش سوریه در خیابان‌ها مستقر شدند و دولت اسد دسترسی بیش از ۵۰ هزار نفر از ساکنان درعا به آب و برق را قطع کرد. اقلام غذایی و دارو هم در شهر کمیاب شد.

مذاکرات بین دولت اسد و سران قبایل در درعا البلد برای خلع سلاح لشکر پنجم به جایی نرسید و به این ترتیب اوایل هفته گذشته دولت اسد مواضع نیروهای ارتش سوریه در این منطقه را تحکیم کرد.

گاردین می‌نویسد نیروهای لشکر پنجم که ظاهراً تاکنون از درگیری‌های مستقیم با ارتش سوریه دور مانده‌اند در حال مذاکره برای حصول توافق آتش‌بس هستند. حصول توافق بیش از هر چیز به میانجیگری روسیه وابسته است.