در آستانه سفر رئيس جمهور افغانستان به آمريکا به خاطر گفت‌وگو در مورد يک پيمان امنيتی، دبير شورای امنيت ملی ايران در يک سفر از پيش اعلام‌نشده رهسپار افغانستان شد.

سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و هيئت همراه روز شنبه ۱۶ دی‌ماه پس از پايان يک سفر سه روزه به دهلی نو، برای ديدار با مقام‌های ارشد دولت افغانستان به کابل سفر کرد.

در اطلاعيه‌ای که از سوی دفتر رياست جمهوری افغانستان منتشر شد آمده است که هيئت بلندپايه شورای امنيت ملی ايران در ديدار با حامد کرزی روی گسترش روابط ميان دو کشور، همکاری‌های اقتصادی و سياسی و اوضاع منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

حامد کرزی در اين ديدار با صحبت در مورد زبان و فرهنگ مشترک دو کشور، گفته است که دو کشور دارای سرنوشت مشترکی هستند.

در اين اطلاعيه به نقل از سعيد جليلی گفته شده که وی در اين ديدار ضمن ممتاز خواندن روابط دو کشور گفته است که ايران خواستار گسترش روابط با افغانستان می باشد.

دو کشور موافقت کرده‌اند تا نشستی سه‌جانبه با هند روی مسائل مورد علاقه برگزار کنند

دو کشور همچنين موافقت کرده‌اند تا نشستی سه‌جانبه با هند روی مسائل مورد علاقه برگزار کنند.

هنوز جزئيات بيشتری در مورد سفر اين هيئت بلندپايه شورای امنيت ملی ايران به افغانستان منتشر نشده است اما اين سفر در حالی صورت گرفت که حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان قرار است تا دو روز ديگر برای گفت‌وگو در مورد يک پيمان امنيتی با آمريکا، رهسپار اين کشور شود.

زلمی رسول، وزير امور خارجه افغانستان هفته گذشته در مجلس نمايندگان اين کشور گفت حامد کرزی در اين سفر با باراک اوباما در مورد جزئيات پيمان امنيتی ميان دو کشور پس از خروج نظاميان خارجی در زمستان سال ۱۳۹۱ خورشيدی (۲۰۱۴ ميلادی) گفت‌وگو خواهد کرد.

آمريکا پيشاپيش اعلام کرده است که بخشی از نيروهای اين کشور پس از اين زمان در افغانستان باقی خواهند ماند.

تعداد پايگاه‌های آمريکا و شماری نيروهای اين کشور، موجوديت زندان‌های آمريکايی‌ها در افغانستان، ميزان حمايت آمريکا از نيروهای امنيتی افغانستان و گفت‌وگوهای صلح با طالبان از محورهای مذاکرات کرزی و اوباما اعلام شده است.

افغانستان و آمريکا هفت ماه پيش پيمان مشترک همکاری‌های استراتژيک امضا کردند و قرار شد تا در مورد يک موافقتنامه امنيتی که مهم‌ترين بخش اين پيمان را تشکيل می‌دهد نيز گفت‌وگو کنند؛ موضوعی که ايران بارها در مورد آن ابراز نگرانی کرده است.