وزارت مخابرات و تکنولوژی اطلاعات افغانستان اعلام کرد فيلتر سايت اجتماعی يوتيوب را به درخواست وزارت اطلاعات و فرهنگ اين کشور برداشته است.

سيد مخدوم رهين، وزير اطلاعات و فرهنگ امروز شنبه ۱۶ دی‌ماه پس از ۹ ماه خبر لغو اين دستور و دسترسی دوباره به اين سايت را در صفحه فيس‌بوک خود نوشت.

اين شبکه پرطرفدار در ارديبهشت‌ماه سال جاری پس از انتشار فيلم ضد اسلامی “بی‌گناهی مسلمانان” توسط دولت افغانستان فيلتر شد.

اين فيلم که توسط سام باسيل ساخته شده بود و از سوی تری جونز، کشيش آمريکايی نيز منتشر شد اعتراض‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف جهان در پی داشت که شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت. از جمله در حمله معترضان خشمگين به کنسولگری آمريکا در شهر بنغازی ليبی، سفير آمريکا و سه آمريکايی ديگر کشته شدند.

وزارت مخابرات و تکنولوژی اطلاعات افغانستان سايت يوتيوب را به‌خاطر “جلوگيری از دسترسی” مردم به فيلم ضد اسلامی “بی‌گناهی مسلمانان”، به درخواست شورای امنيت ملی و وزارت اطلاعات و فرهنگ اين کشور مسدود کرد

در پی اين اعتراض‌های خشونت‌آميز، وزارت مخابرات و تکنولوژی اطلاعات افغانستان سايت يوتيوب را به‌خاطر “جلوگيری از دسترسی” مردم به اين فيلم، به درخواست شورای امنيت ملی و وزارت اطلاعات و فرهنگ اين کشور مسدود کرد.

چند ماه پس از اين موضوع، کارزاری اينترنتی برای لغو فيلتر يوتيوب از سوی برخی کاربران فيس‌بوک در افغانستان راه‌اندازی شد.

وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است بسته بودن اين شبکه اجتماعی انتقاد شمار زيادی از کاربران آن را برانگيخته بود تا اين‌که وی از وزارت مخابرات و تکنولوژی خواست تا فيلتر آن را بردارد.

سيد مخدوم رهين گفت: “من اين درخواست خود را چند ماه قبل مطرح کرده بودم اما پس ازاين که باز نشد سرانجام در تماس تلفنی با وزير مخابرات از وی خواستم تا فيلتر سايت يوتيوب را لغو کند.”

با اين حال وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه فيس‌بوک خود نسبت به ” فراگرفتن فرهنگ و آداب استفاده از يوتيوب” در افغانستان ابراز ترديد کرده است؛ موضوعی که برخی از کاربران از بيان آن انتقاد کرده‌اند.