مجمع عمومی سازمان ملل متحد پيش‌نويس قطعنامه‌ای را که کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی سازمان ملل در روز هفتم آذرماه سال جاری در محکوميت نقض فاحش حقوق بشر در ايران به تصويب رسانيده بود با اکثريت قاطع تأييد کرد.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، عضو فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته ۳۰ آذرماه ۱۳۹۱ پيش‌نويس کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی سازمان ملل را مورد تأييد قرار داد.

روز گذشته نتايح رأی‌گيری به قطعنامه‌ کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی سازمان ملل ۸۶ رأی مثبت، ۳۲ رأی منفی و ۶۵ رأی ممتنع بود.

اين پيش‌نويس که از سوی دولت کانادا ارائه شده بود، در روز هفتم آذرماه در کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی ۸۳ رأی مثبت، ۳۱ رأی منفی و ۶۸ رأی ممتنع آورده بود.

کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم، یکی از شش کمیته مجمع برای رسیدگی به موضوعات ويژه است و مسایلی مانند حمایت و پیشبرد حقوق اجتماعی و مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان در حوزه فعالیت آن قرار دارد.

عبدالکريم لاهيجی: بايد ببينيم جامعه بين‌المللی در ماه‌ها و سال‌های آينده چه سياستی در ارتباط با يک دولت ياغی و غيرمتعهد به تمام قطعنامه‌های نهادهای سازمان ملل و مقررات بين‌المللی حقوق بشر و حقوق بين‌المللی، اتخاذ خواهد کرد

در اين قطعنامه از “افزايش اعدام‌ها، تبعيض‌ عليه زنان، تبعيض‌های قوميتی و دينی، وضعيت زندانيان سياسی و سرکوب مدافعان حقوق بشر در ايران” انتقاد شده است.

محمد خزاعی، نماينده ايران در سازمان ملل هدف اين قطعنامه را “سوءاستفاده از ساز و کارهای حقوق بشر عليه ايران” دانسته بود.

وی پيش‌نويس قطعنامه را مبتنی بر “گزارش‌های يک‌جانبه و برخی منابع سياسی” دانسته و گفته بود: “اين قطعنامه يک‌جانبه دارای تناقضات بسيار است.”

عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، درباره تأييد روز گذشته اين قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: “تعداد کشورهای پشتيبان قطعنامه افزايش يافته و نشان از انزوای روزافزون رژيم ايران دارد.”

وی افزود: “مجموعه جامعه بين‌المللی نمی خواهد سرکوب حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران را تحمل کند. دولتی که از طرف تمام نهادهای سازمان ملل، به‌عنوان ناقض مستمر حقوق بشر شناخته می‌شود، بر طبق مقررات حقوق بين‌المللی يک دولت ياغی و متمرد است.”

عبدالکريم لاهيجی همچنين گفت: “بايد ببينيم جامعه بين‌المللی در ماه‌ها و سال‌های آينده چه سياستی در ارتباط با يک دولت ياغی و غيرمتعهد به تمام قطعنامه‌های نهادهای سازمان ملل و مقررات بين‌المللی حقوق بشر و حقوق بين‌المللی، اتخاذ خواهد کرد.”

سازمان‌ها و انجمن‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر، بارها ايران را متهم به “نقض گسترده و مستمر” حقوق بشر کرده‌اند اما ايران اين موضع‌گيری نهادها و انجمن‌های بين‌المللی درباره وضع حقوق بشر در اين کشور را “دخالت در امور داخلی” خود می‌داند.