بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی ايران در طول هفت ماهه نخست سال جاری يک هزار و ۵۵۶ تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در اين کشور جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری مهر امروز شنبه ۲۵ آذرماه به نقل از سازمان پزشکی قانونی نوشت، از مجموع يک هزار و ۵۵۶ تن فوت شده ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه نخست سال جاری، يک هزار و ۴۵۴ تن مرد و ١٠٢ تن زن بوده‌اند.

بيشترين تعداد فوتی‌های مربوط به سوءمصرف مواد مخدر در شهريورماه سال جاری با ۲۴۴ مورد ثبت شده‌ است.

در طول مدت يادشده استان‌های تهران، با ۲۴۶ تن، اصفهان با ۱۵۰ تن و فارس با ١٢٢ تن بيشترين ميزان مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند.

استان‌های کهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبی و بوشهر با يک، هشت و ٩ فوتی نيز کمترين ميزان مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که از سال ١٣٨٢ به بعد (در ٩ سال گذشته) ٣٧ هزار و ۶٨٩ تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند

بررسی آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که از سال ١٣٨٢ به بعد (در ٩ سال گذشته) ٣٧ هزار و ۶٨٩ تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ١٣٨۴چهار هزار و ٧۴٠ تن به علت سوءمصرف مواد جان باختند که اين رقم بالاترين آمار ٩ ساله گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای موجود معمولاً مرگ‌ومير ناشی از مصرف مواد مخدر در نيمه دوم هر سال بيشتر است زيرا در اين ايام مرگ کارتون‌خواب‌های معتاد بر اثر سوءمصرف و سرمازدگی به آمار درگذشتگان اضافه می‌شود.

بابک دين‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد رياست جمهوری ايران آذرماه سال جاری در سخنانی مرگ‌ومير ناشی از مصرف مواد مخدر را بالاترين عامل مرگ‌ومير پس از سوانح جاده‌ای در ايران دانسته بود.

مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت ايران، تيرماه سال جاری در سخنانی گفته بود با در نظر گرفتن خانواده‌های معتادان، ۵ تا ۱۰ ميليون نفر از افراد، درگير معضل اعتياد هستند.

وی افزوده بود:  “نزديک به ۹۴ و هشت دهم درصد از جمعيت معتادان را مردان و پنج و دو دهم درصد را زنان تشکيل می‌دهند.”

طا‌ها طاهری٬ قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز اعلام کرده است به‌طور رسمی يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر به طور دائم و تفننی در کشور اعتياد دارند که ۳.۹ درصد آنان زنان هستند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران، “کراک”، “شيشه” و “ترياک” را از مهم‌ترين مواد اعتيادآور در تهران و ايران می‌داند، اما الگوی مصرف‌کنندگان هر روز در حال تغيير است و علاقه به مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی روزبه‌روز بيشتر می‌شود.