در ادامه اعتراضات سه روز گذشته در شهر سليانه تونس، امروز نيز عليه سياست‌های اقتصادی دولت راهپيمايی به سوی پايتخت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز، جمعه ۱۰ آذرماه (۳۰ نوامبر) اتحاديه عمومی کار تونس (UGTT)، سنديکای اصلی اين کشور همه را در شهر سليانه به يک راهپيمايی اعتراضی نمادين به سمت پايتخت فراخواند و هزاران نفر با پای پياده، موتورسيکلت و خودرو سفر چندين کيلومتری خود را صبح امروز آغاز کردند.

مردم معترض در اين شهر که در ۱۲۰ کيلومتری جنوب غربی تونس قرار دارد شعار می‌دادند: “با روح و خون‌مان خود را فدای سليانه می‌کنيم.”

شرکت‌کنندگان معترض به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که تا برکناری فرماندار منطقه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

آن‌ها همچنين خواهان پايان سرکوب پليس و برنامه‌ای برای توسعه هستند.

نجيب ثبتی، دبيرکل منطقه‌ای اتحاديه عمومی کار تونس که مردم را به تظاهرات آرام و مسالمت‌آميز فرامی‌خواند، گفت: “ما نشان خواهيم داد که عزم ساکنان را نمی‌توان به حاشيه راند.”

وضعيت دشوار اقتصادی، اعتصابات و از سوی ديگر حملات اسلام‌گرايان تندرو سلفی، تونس را در يک بن‌بست سياسی قرار داده است

به‌گفته وی هيئتی امروز از سوی سيدی بوزيد، شهری که انقلاب تونس از آن‌جا آغاز شد، خواهند آمد.

نجيب ثبتی افزود: “ما آماده گفت‌وگو هستيم اما بدون حضور فرماندار” احمد عزين محجوب.

در ميان راهپيمايی معترضان از پليس شکايت می‌کردند. مردی که کبودی روی لگن و پاهای خود را نشان می‌داد گفت: “اين بلايی است که پليس نهضت (حزب اسلام‌گرای حاکم) بر سر من آورده است.”

خيابان‌ها در سليانه پر از سنگ و سوخته باقی‌مانده از موانع ايجادشده با لاستيک‌ها توسط تظاهرکنندگان بود و در راه تونس نيز آن‌ها موانعی درست کرده بودند.

روز گذشته حمادی جبالی، نخست‌وزير تونس ضمن متهم کردن مخالفان به ايجاد هرج‌ومرج قول داد در مورد خشونت‌های صورت گرفته تحقيق شود.

جبالی که از رهبران حزب نهضت است تأکيد کرد که به فشارهای “خيابان” تمکين نخواهد کرد و “تخريب روند دمکراسی را نمی‌پذيرد.”

وی افزود: “در سيستم‌های دمکراتيک، دولت‌ها را وادار به استعفا نمی‌کنند. من نه استعفا می‌دهم و نه دولت را منحل می‌کنم. اين کار از اختيارات پارلمان است.”

دولت تونس توسط اسلام‌گرايان معتدل حزب نهضت که با دو متحد چپ ائتلاف کرده‌اند اداره می‌شود.

وضعيت دشوار اقتصادی، اعتصابات و از سوی ديگر حملات اسلام‌گرايان تندرو سلفی، تونس را در يک بن‌بست سياسی قرار داده است.

به دليل اقتصاد ضعيف تونس بحران اقتصادی اروپا به اين کشور نيز منتقل شده و اقتصاد اين کشور را بی‌ثبات کرده است. به همين خاطر سرمايه‌گذاری در اين کشور پايين آمده است.

در آستانه دومين سالگرد انقلاب تونس که در ۱۷ دسامبر با خودسوزی يک جوان در سيدی بوزيد آغاز شد اينک مشکلات اقتصادی بار ديگر اين کشور را با موجی از خشونت روبه‌رو کرده است.

خواسته‌های معترضان سليانه همان خواسته‌هايی است که سبب آغاز انقلاب تونس شد رفع فقر و بيکاری و پايان دادن به سرکوب پليس.

در درگيری‌های سه روز گذشته با پليس تاکنون ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.