هم‌زمان با تظاهرات مخالفان لائيک و ليبرال عليه محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر و “ديکتاتور” خطاب قرار دادن وی، مرسی در برابر هواداران خود در قاهره قول داد مصر در مسير آزادی و دموکراسی باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز، جمعه سوم آذرماه (۲۳ نوامبر) مصر صحنه تنش‌های سياسی تازه‌ای بود.

مخالفان محمد مرسی در طول روز در ميدان تحرير قاهره و همچنين چند شهر ديگر بر عليه وی دست به تظاهرات زدند.

تلويزيون مصر گزارش داد مخالفان، دفاتر حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی اخوان المسلمين را در اسماعيليه و پرت سعيد به آتش کشيدند.

همچنين دفتر اين حزب که متعلق به محمد مرسی است توسط مخالفان وی در شهر اسکندريه نيز آتش زده شد و به‌گفته يکی از مسئولان اين حزب در اين شهر، طرفداران و مخالفان مرسی با يکديگر درگير شدند.

تيتر امروز روزنامه المصری اليوم: مرسی ديکتاتور “موقت”

محمد مرسی عصر روز گذشته طی حکمی، دستور جلوگيری از انحلال مجلس مؤسسان تدوين قانون اساسی مصر را صادر کرد.

به موجب اين حکم، از اين پس دستورات رئيس‌جمهور، نهايی و قابل اجرا است و هيچ گروه و حتی دستگاه قضايی نمی‌تواند آن را نقض کند.

بر اساس اين حکم، عبدالمجيد محمود، دادستان کل مصر برکنار شد و طلعت ابراهيم عبدالله جايگزين وی گرديد.

در اين حکم همچنين بر محاکمه مجدد حسنی مبارک، رئيس‌جمهور پيشين مصر و عناصر حکومت وی به اتهام کشتار معترضان در جريان انقلاب اخير اين کشور تأکيد شد.

مخالفان، تصميمات جديد از سوی محمد مرسی را “کودتا عليه قانون اساسی” خواندند.

محمد البرادعی، رئيس حزب دستور، عمرو موسی و حمدين صباحی از نامزدهای سابق انتخابات رياست جمهوری مصر روز گذشته با حضور در يک کنفرانس خبری اعلام کردند که تصميمات جديد مرسی به‌مثابه “چيرگی بر تمامی اهرم‌های قدرت” محسوب می‌شود و “کودتا” عليه مشروعيتی است که باعث روی کار آمدن مرسی در قدرت شد.

تظاهرات مخالفان محمد مرسی در شهرهای مختلف امروز به دليل تصميمات جديد وی برگزار شد.

روزنامه المصری اليوم نيز امروز با تيتر بزرگ نوشته بود: مرسی ديکتاتور “موقت”.

از سوی ديگر امروز محمد مرسی در ميان طرفداران خود که در برابر کاخ رياست جمهوری در قاهره گرد آمده بودند، گفت: “ثبات سياسی، اجتماعی و اقتصادی آرزوی من است و من در اين راه فعاليت می‌کنم.”

مرسی تأکيد کرد: “اگر خدا بخواهد، من همواره با مردم بوده‌ام، هستم و خواهم بود، با مشروعيتی روشن.”

رئيس‌جمهور مصر افزود: “هيچ کس نمی‌تواند حرکت ما به پيش را متوقف کند… من وظايف خود را در راه خدا و ملت انجام می‌دهم و تصميمات خود را پس از مشاوره با همگان می‌گيريم.”

به‌گفته ياسر علی، سخنگوی دفتر رياست جمهوری مصر، تصميمات مرسی “پاک‌سازی نهادها” و “نابودی زيرساخت‌های رژيم پيشين” را هدف قرار داده است.