کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران گزارش خود از بررسی علل مرگ ستار بهشتی را در جلسه علنی مجلس خواند. اين گزارش مورد اعتراض گروهی از نمايندگان قرار گرفت.

به گزارش منابع خبری ايران، در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه مجلس، گزارش کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در مورد مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس و زندانی سياسی، توسط حسين نقوی حسينی، سخنگوی اين کميسيون خوانده شد.

اين گزارش نتيجه نشست مشترک کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، حسين ساجدی‌نيا فرمانده پليس تهران و سهراب سليمانی رئيس زندان‌های استان تهران است که در روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه برگزار شد.

در اين گزارش ضمن تأييد مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پليس فن‌آوری اطلاعات نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران (فتا) آمده است که اين پرونده نيازمند تحقيقات بيشتر است.

گزارش کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در حالی ارائه شده است که در سه روز گذشته چند تن از اعضای اين کميسيون يا از احتمال “مرگ طبيعی” ستار بهشتی سخن گفته‌اند، يا آن را به نيروهای مخالف حکومت نسبت داده‌اند و يا گفته‌اند نبايد اين قتل را به پای “نظام و رهبر انقلاب” گذاشت

در گزارش همچنين آمده است کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس يکی از قضات عضو اين کميسيون را که نامی از وی برده نشده مأمور کرده است موضوع را پيگيری کند.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته است فردی که قرار است از طرف کميسيون اين پرونده را پيگيری کند، مهدی دواتگری، نماینده مراغه است.

با اين‌که دو روز پيش غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه از تأييد پزشکی قانونی بر کبود بودن پنج نقطه از بدن ستار بهشتی خبر داده بود، اين گزارش هيچ اشاره‌ای به اين موضوع نيز نکرده و تنها نوشته است کميسيون در انتظار نتايج آزمايش‌های پزشکی قانونی و تحقيقات قوه قضائيه از مأموران متهمی که گفته می‌شود بازداشت شده‌اند، خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از خواندن  اين گزارش در مجلس تعدادی از نمايندگان به متن اين گزارش اعتراض کردند و آن را گزارشی غيرشفاف خواندند.

اين در حالی است که عصر روز دوشنبه، پس از برگزاری نشست مشترک مجلس و مسئولان قضائی و امنيتی محمدرضا محسنی‌ثانی، رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اين‌باره گفت: “احتمال اینکه ستار بهشتی به مرگ طبیعی مرده باشد وجود دارد.”

همچنين جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز روز گذشته با اشاره به مرگ ستار بهشتی به تارنمای بولتن‌نيوز گفت: “اين قتل مشکوک است و من به نفوذ جريان فتنه در اين قتل و پيچيدگی‌های خاص آن مشکوک هستم.”

وی قتل ستار بهشتی را جزو “پروژه کشته‌سازی فتنه‌گران در سال ۸۸” ناميد و گفت: “به نظر می‌رسد که اين افراد برای انتخابات سال آينده نيز به پروژه کشته‌سازی روی آورده‌اند چرا که فتنه‌گران می‌دانند که پروژه کشته‌سازی به نفع آن‌ها و مخالفان نظام است و سعی می‌کنند اين پروژه را به ضرر نظام جلو ببرند.”

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای خواهان پيگيری جدی قتل ستار بهشتی از طريق مراجع مستقل شد

از سوی ديگر احمد بخشايشی، عضو ديگر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز امروز گفت: “اين اقدام نبايد باعث زير سئوال رفتن شخصيت حقوقی پليس شده و پای نظام و رهبر انقلاب نوشته شود.”

بخشايشی افزود: “در دنيا به زندانی سياسی احترام می گذارند نبايد زندانی سياسی عمودی به بازداشتگاه برود و افقی برگردد.”

روز گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای خواهان پيگيری جدی قتل ستار بهشتی از طريق مراجع مستقل شد.

در اين بيانيه آمده است: “بايد همه حقايق در باره مرگ ستار بهشتی روشن شود. تحقيق و بررسی اعلام شده از سوی دستگاه قضائی، نبايد برای خاک به چشم پاشيدن و نهان کردن حقيقت به‌کار گرفته شود و يا تنها هدفش کارزاری تبليغاتی برای نفی روشنگری‌هايی باشد که در اين‌باره در سطح ملی و بين‌المللی انجام شده است.”

چندين نهاد مدافع حقوق بشر و چند کشور از جمله فرانسه و بريتانيا کشته شدن ستار بهشتی در بازداشتگاه‌های ايران را محکوم کرده و خواهان رسيدگی به اين موضوع شده‌اند.

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، ۹ آبان‌ماه جاری در منزلش در رباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد. در روز ۱۶ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفته و آن‌ها را از مرگش در زمان بازداشت بدون آن‌که اطلاعات دیگری ارائه کنند مطلع کردند.

تاکنون دو گروه از زندانيان سياسی زندان اوين که يک روز را با ستار بهشتی سر کرده بودند با انتشار بيانيه‌هايی شهادت داده‌اند که آثار شکنجه‌های شديد را بر پيکر او ديده‌اند.

ستار بهشتی جوانی کارگر بود که در مورد نقض حقوق بشر در ايران وبلاگ می‌نوشت.