علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران از برگزاری جلسه کميسيون امنيت ملی برای پيگيری موضوع مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس در زندان با حضور مسئولان نيروی انتظامی خبر داد و گفت آثار ضرب‌ و شتم در بدن اين زندانی سياسی ديده نشده است.

به گزارش “خانه ملت”، خبرگزاری مجلس ايران، علاءالدين بروجردی امروز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه درباره پيگيری مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس زندانی، گفت: “طبق اطلاعات اولیه آثار ضرب‌ و شتم در بدن این فرد دیده نشده است.”

ستار بهشتی، وبلاگ‌نويسی است که در پی شکنجه توسط بازجويان پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی ايران (فتا) به “قتل” رسيده است. وی پيش از مرگ در نامه‌ای به موضوع “شکنجه شدنش” اشاره کرده بود. اين وبلاگ‌نويس روز سه‌شنبه ۹ آبان توسط پليس فتا بازداشت شد و پس از دو روز بازجويی، پنج‌شنبه ۱۱ آبان به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.

۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین طی نامه‌ای شهادت دادند که در زمان حضور ستار بهشتی٬ در این بند “آثار شکنجه و ضرب‌ و شتم” را بر بدن وی مشاهده کرده‌اند.

به‌گفته علاءالدين بروجردی، پيگيری مرگ اين زندانی سياسی به کميته امنيت کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس واگذار شده است که رياست آن بر عهده محمدرضا محسنی ثانی است.

حجت‌الله سوری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس: زندان رباط کريم (محل مرگ ستار بهشتی)، زير نظر سازمان زندان‌های قوه قضائيه اداره نمی‌شود

وی همچنين با بيان اينکه “بايد کار دقيقی درباره مرگ اين وبلاگ‌نويس انجام شود”، خبر داد ساعت ۱۴ امروز جلسه‌ای برای پيگيری اين موضوع در محل کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با حضور مسئولان نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران برگزار می‌شود.

شماری از نمایندگان مجلس در نطق پیش از دستور روز گذشته مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری کشته شدن این وبلاگ‌نویس زندانی شدند و محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد کمیته ویژه‌ای برای بررسی این مسئله در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده است.

احمد توکلی در جلسه علنی ديروز مجلس گفت: “چرا وزارت خارجه و دستگاه قضايی در خصوص اين وبلاگ‌نويس توضيح نمی‌دهند، چرا که در زندان مرگی اتفاق افتاده و بايد مسئولان پاسخ دهند و پاسخ‌شان نيز بايد قانع‌کننده باشد. من به کميسيون امنيت ملی مجلس توصيه می‌کنم که فعال شود و حقيقت را کشف کند.”

از سوی ديگر حجت‌الله سوری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز امروز به تارنمای “خانه ملت” با بيان اينکه زندان رباط کريم (محل مرگ ستار بهشتی)، زير نظر سازمان زندان‌های قوه قضائيه اداره نمی‌شود، گفت: “احتمالا زندان رباط کريم زندان نيروی انتظامی است و حکم بازداشتگاه موقتی را دارد.”

سوری گفت هنوز بازديد کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس از زندان رباط کريم قطعی نشده است.

وی افزود کميسيون امنيت ملی رسيدگی درباره اين پرونده را به کميته امنيت واگذار کرده است و بر اين اساس قرار است کميته امنيت مجلس امروز بعد‌‌ از ظهر به صورت اختصاصی در اين‌باره تشکيل جلسه دهد.

روز گذشته ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نيز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دستگاه قضایی جان‌باختن ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس را پیگیری خواهد کرد.

ستار بهشتی پيش از اين نيز در جريان رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران چندين بار از تظاهرات اعتراضی مردم و حضور مأموران فيلمبرداری کرده و آن را در اختيار رسانه‌ها قرار داده بود.

وی همچنين در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجویی دستگیر و مدتی را در بازداشت به‌سر برده بود.

ستار بهشتی نخستین فردی نیست که در زندان‌های ایران جان خود را از دست می‌دهد. پیش از این نیز  افرادی همچون هدی صابر، زهرا کاظمی٬ زهرا بنی‌یعقوب٬ اکبر محمدی٬ اﻣﯿﺮ ﺟﻮادی‌ﻓﺮ، ﻣﺤﺴﻦ روح‌اﻻﻣﯿﻨﯽ و ﻣﺤﻤﺪ ﮐﺎﻣﺮاﻧﯽ در طی مدت بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

در روزهای گذشته سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر همچون عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر طی بیانیه‌های جداگانه‌ای کشته شدن ستار بهشتی در اثر شکنجه را محکوم کرده‌اند.