با انتشار فيلم اعدام سربازان زخمی ارتش سوريه توسط نيروهای مخالف و محکوميت آن از سوی مدافعان حقوق بشر، شورای ملی سوريه، ائتلاف اصلی مخالفان حکومت بشار اسد نيز اين اقدام را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از انتشار فيلم اعدام سربازان ارتش سوريه بر روی سايت‌های اينترنتی در روز گذشته که گفته می‌شود در درگیری نیروهای دولتی با مخالفان در شهر سراقب، استان ادلب، صورت گرفته است، امروز جمعه ۱۲ آبان‌ماه شورای ملی سوريه نيز هم‌صدا با نهادهای مدافع حقوق بشر آن را محکوم کرد.

در اين فيلم نيروهای مخالف پس از ضرب و شتم ۱۰ سرباز ارتش سوريه آنها را با رگبار به قتل می‌رسانند.
شورای ملی سوريه از ارتش آزاد که متشکل از شورشيان و مردم مسلح است خواسته‌ است که با هر کس که حقوق بشر را نقض می‌کند برخورد کند.

پس از آن‌که سازمان ملل اعلام کرد که اين کشتار می‌تواند “جنايت جنگی” باشد و سازمان عفو بين‌الملل اين احتمال را جدی دانست، رديف مصطفی، مسئول بخش حقوق بشر شورای ملی سوريه با يادآوری اين‌که اصول انقلاب “آزادی، کرامت و احترام به حقوق بشر” است گفت: “اگر ما [در برابر چنين جنايت‌هايی] ساکت بمانيم اين اعمال ناقض حقوق بشر افزايش خواهند يافت.”

با اين حال رديف مصطفی تأکيد نمود که از نظر وی جنايت‌های مخالفان قابل قياس با آن‌چه حکومت سوريه مرتکب می‌شود نيست.

دو روز مانده به نشست مهم مخالفان در دوحه، پايتخت قطر، شورای ملی سوريه به‌شدت نسبت به سخنان هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا واکنش نشان داد

سازمان ملل و نهادهای بين‌المللی مدافع حقوق بشر تاکنون در رويدادهای سوريه که نزديک به ۲۰ ماه پيش آغاز شده و بيش از ۳۶ هزار کشته بر جا گذاشته است، هم حکومت سوريه و هم مخالفان را به “جنايت‌های جنگی و جنايت عليه بشريت” محکوم کرده‌اند.

از سوی ديگر دو روز مانده به نشست مهم مخالفان در دوحه، پايتخت قطر، شورای ملی سوريه به‌شدت نسبت به سخنان هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا واکنش نشان داد.

کلينتون شورای ملی سوريه را فراخوانده بود تا به‌منظور آن‌که معرف “همه سوری‌ها” باشد خود را گسترش دهد.

همچنين اين روزها احتمال مذاکره با حکومت بشار اسد نيز مطرح شده است.

شورای ملی سوريه در بيانيه‌ای هر طرحی را که “با هدف عبور از شورا و ايجاد نمونه‌های جايگزين” باشد را “تلاش در راه آسيب رساندن به انقلاب سوريه و تفرقه‌افکنی” عنوان کرد.

از نظر جورج صبرا، عضو شورای ملی سوريه و از رهبران حزب کمونيست، “اگر اتحاد مخالفان با هدف مذاکره با بشار اسد باشد مردم آن را قبول نخواهند کرد و چنين امری صورت نخواهد گرفت.”

محمد سرمينی، از بخش رسانه شورای ملی سوريه دخالت آمريکا را محکوم کرد و آن را “امپرياليستی” خواند.

سرمينی گفت: “همه دوستی‌ها و همبستگی‌های خارج از اين جمع اجازه دخالت در فعاليت ما را ندارند. سوريه خود بايد تصميات خود را بگيرد.”

هيلاری کلينتون روز چهارشنبه گفته بود شورای ملی سوريه را ديگر نمی‌توان “هدايت‌کننده نيروهای مخالف حکومت اين کشور به‌شمار آورد”.

او درخواست کرد که شورای ملی سوريه به “بخشی از يک اپوزيسيون گسترده”، شامل “مردم داخل کشور و ديگران” تبديل شود.

در پاسخ هيلاری کلينتون، شورای ملی سوريه تأکيد کرده است که اعضای آن از ۲۸۰ عضو به ۴۲۰ عضو گسترش يافته که شامل ۳۳ درصد نيروهای جنبش داخل کشور نيز می‌شود.

به گفته اين شورا بسياری از اعضای آن را نيروهای داخلی تشکيل می‌دهند.

حکومت سوريه گفته است تنها مذاکره می‌تواند بحران سوريه را حل کند اما مخالفان، به‌ويژه نيروهای مسلح درگير با حکومت همچنان مذاکره با حکومت را رد می‌کند.

آمريکا نيز که خواهان کنار رفتن بشار اسد است به دليل تفاوت‌ عميق ديدگاه خود با روسيه، هم‌پيمان حکومت سوريه، هنوز نتوانسته است راه‌ حلی برای بحران و جنگ داخلی سوريه بيابد.

آمريکا روی نشست مخالفان در دوحه که با حمايت اتحاديه عرب صورت می‌گيرد حساب جدی‌ای باز کرده است.

بنا بر اطلاعات تأييد نشده، اين نشست می‌تواند به تشکيل دولت در تبعيد سوريه با رهبری رياض سيف، بينجامد.

رياض سيف از مخالفان مطرح بشار اسد و نماينده مستقل مجلس سوريه از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۱ بوده که بارها نيز چه در گذشته و چه در جريان اعتراضات مخالفان، دستگير شده است.