زلزله شديدی که شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر شيراز را لرزاند باعث مصدوميت چند نفر شد.

اين زلزله ساعت ۲۰ و ۲۶ دقيقه رخ داد. مرکز لرزه‌نگاری ايران بزرگی اين زلزله را ۴.۸ ريشتر و مرکز لرزه نگاری آمريکا بزرگی اين زلزله را ۵.۲ ريشتر اعلام کرده است.

مرکز اين زلزله اکبرآباد کوار در ۴۳ کيلومتری جنوب شيراز بوده است.

بنا بر گزارش‌ها پس از وقع اين زلزله، مردم “وحشت‌زده” به خيابان‌ها و پارک‌ها رفتند.

مهناز ده‌بزرگی، مدير روابط عمومی مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی استان فارس به خبرگزاری مهر گفت اين زلزله باعث سقوط سه نفر از پله شد که يک نفر درمان شده و دو نفر ديگر در بيمارستان‌های رجايی و چمران شيراز بستری شدند. همچنين يک نفر ديگر نيز بر اثر اين زلزله دچار “استرس” شده که بر پايه اين گزارش مداوا شده است.

کارشناسان “ساختمان‌های فرسوده، عدم نظارت قوی بر ساخت‌وسازها و ساختمان‌سازی بدون رعايت اصول مهندسی” ‌را از جمله دلايلی اعلام می‌کنند که باعث قربانی شدن شمار زيادی از مردم ايران در زلزله‌ها می‌شود

محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نيز به خبرگزاری فارس گفت: “سه تيم ارزياب جمعيت هلال احمر در اين زمينه به مناطق زلزله‌‌زده برای بررسی خسارات اوليه مالی و جانی اعزام شدند.”

به گفته وی “تاکنون خسارات جانی در پی اين زلزله گزارش نشده است.”

زلزله شيراز چندين پس‌لرزه نيز داشته است.

ايران يکی از کشورهای زلزله‌خيز است. در آخرين زلزله مرگبار در ايران، روز شنبه ۲۱ مرداد سال جاری خورشيدی دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.

در ۳۰ سال اخيز نيز چندين زلزله مرگبار ايران را لرزانده است. از جمله زلزله ۷.۷ ريشتری طبس در سال ۱۳۵۷ که ۱۹۶۰۰ نفر کشته داشت، زلزله ۴.۷ ريشتری رودبار و منجيل در سال ۱۳۶۹ که ۳۵ هزار کشته داشت و زلزله ۵.۶ ريشتری بم در سال ۱۳۸۲ که ۴۱ هزار نفر بر اثر جان دادند.

کارشناسان “ساختمان‌های فرسوده، عدم نظارت قوی بر ساخت‌وسازها و ساختمان‌سازی بدون رعايت اصول مهندسی” ‌را از جمله دلايلی اعلام می‌کنند که باعث قربانی شدن شمار زيادی از مردم ايران در زلزله‌ها می‌شود.