سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی طرح پيشنهادهای جديد ايران به آمريکا در رابطه با برنامه هسته‌ای اين کشور را تکذيب کرد.

به گزارش منابع خبری ايران، امروز شنبه ۱۵ مهرماه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ادعای آمريکا در مورد پيشنهاد موسوم به طرح ۹ ماده‌ای جمهوری اسلامی ايران را تکذيب کرد و گفت: “هيچ‌گونه پيشنهاد جديدی خارج از چارچوب مذاکرات ۱+۵ در اجلاس اخير سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعای برخی رسانه‌های آمريکايی در اين خصوص بی‌اساس است.”

روز گذشته (جمعه) نشريه نيويورک تايمز گزارش داد، تهران يک طرح ۹ ماده‌ای به ايالات متحده ارائه کرده است که در ازای توقف برنامه هسته‌ای خود، تحريم‌های غرب عليه اين کشور لغو شود، اما آمريکا اين طرح را “غيرعملی” خوانده است.

بر اساس اين گزارش مقامات آمريکا می‌گويند ايران در طرح خود امتيازات زيادی را از غرب خواسته است که همين نيز آن را “غيرعملی” می‌سازد.

روز گذشته شريه نيويورک تايمز گزارش داد، تهران يک طرح ۹ ماده‌ای به ايالات متحده ارائه کرده است

آنها همچنين گفته‌اند که ايران با اين طرح تنها قصد دارد کار تبليغاتی برای خود بکند.

نيويورک تايمز نوشت اين طرح در طول سفر هيئت ايرانی به نيويورک به‌منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقامات ايالات متحده ارائه شده است.

يک مقام ارشد امنيتی آمريکا گفت به نظر می‌رسد مقامات عالی‌رتبه‌تر حکومت ايران دچار نگرانی‌هايی شده‌اند.

او اظهار داشت که شايد آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران احساس فشار می‌کند، اما “او سردرگم است و ما می‌بينيم که او تا آستانه توافق پيش می‌آيد و بعد پا پس می‌کشد.”

اين در حالی است که نمایندگان کنگره ایالات متحده در پی گسترش دامنه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران هستند.

سناتور رابرت منندز، عضو کمیسیون روابط خارجی و امور بانکی کنگره آمریکا، روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت او طرحی را در دست دارد که بر اساس آن بانک‌های خارجی که هرگونه معامله قابل توجهی را با بانک مرکزی ایران انجام می‌دهند با مجازات‌های جدیدی مواجه خواهند شد. اکنون تنها معاملات مربوط به نفت شامل تحریم‌ها است.

کشورهای غربی معتقدند ايران تحت پوشش فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای در صدد دستيابی به سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ايران همواره آن را رد کرده است.